Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På hjul hela sommaren

Annons

Från 1 maj till 31 augusti ska det cyklas i Malung, Mora och Älvdalen.

Uppropet kommer från flera olika aktörer där bland andra kommuner och landstinget ingår och den som cyklar flitigt har chans att vinna fina priser som dras och utdelas vid Hälsoveckan som arrangeras i Mora i september.

Idén till Hälsoveckan väcktes under en folkhälsodag som arrangerades av Mora folkhälsoråd och den bygger på olika teman som rörelse och hälsa, kultur och hälsa samt mat och hälsa.

Bland en mängd olika aktiviteter som äger rum under den veckan ingår även cykelkampanjen som alltså inleds redan den första maj. Uppmaningen är att ställa bilen och i stället ta cykeln till jobbet eller vid andra uträttningar.

Aktivitetskort kommer att utdelas på olika platser i respektive kommuner där varje cykeltur antecknas. Ett kort upptar fyra veckor och den flitigaste cykelmotionären hinner alltså fylla i och lämna fyra kort under kampanjtiden.

Det är bland dessa startkort vinnarna sedan kommer att dras under Hälsoveckan.

Cykelkampanjen presenterades på onsdagen av den arbetsgrupp som pläderar för ökad motion och bättre miljö, en följd av att bilen får stå och cykeln rullar istället.

Bernt Persson, ordförande i Mora folkhälsoråd, var en av informatörerna. Där fanns även Eva Larsson, miljösamordnare i kommunen, som ville puffa för alla upplevelser cykelturen ger i förhållande till bilåkningen. Fågelsång och porlande vårbäckar som exempel.

Inger Skoglund-Hassis, folkhälsoplanerare i Mora och Orsa kommuner, är starkt involverad i Hälsoveckan och betonade motionerandets betydelse för individens välbefinnande.

Christina Bröms som jobbar för Mora byaråd kommer att se till att cykelkampanjens budskap även når alla människor i byarna. Anette Blomberg är landstingets representant som kommer att mana till cykelåkning bland alla landstingsanställda inom Mora lasaretts upptagningsområde.

Slutligen finns EU-projektet "Vasaloppet som motor för regionens utveckling" med i kampanjen och representerades vid presskonferensen av Birgitta Pettersson som berättade att projektledningens uppgift är att sprida ut cykelkampanjens budskap till kommuninvånarna i Malung och Älvdalen som tillsammans med Mora utgör vasaloppskommunerna.

Det är alltså hög tid att pumpa upp cykeln, sätta på hjälmen och trampa ut i vår- och sedermera sommarfager dalanatur.

Garanterat är att cykelturen alltid ger en vinst i någon form.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons