Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Övning på hal is

Annons

För när fästet släpper för sådana här 4,5 ton tunga fyrhjulsdrivna ekipage, ja då gäller det verkligen att veta hur man kör.

- Det spelar ju ingen roll vilken utrustning vi har i ambulanserna och hur mycket medicinsk kunskap vi har om vi inte kommer fram med patienten, säger Pär Hejenstedt från ambulansen i Malung.

Han är på förarutbildning för sjätte gången.

- Att köra bil är ju en mycket stor del av vårt jobb. Från Malung är det 15 mil för en lasarettsresa. Från Sälen 20 mil. Under högsäsong i Sälen kan det bli 100 mil på ett arbetspass. Att köra bil är ju ett arbetsredskap för oss som man bara måste kunna. Annars funkar det inte.

Han prisar halkutbildningarna i Särna.

- Tack vare den här träningen sitter det i ryggmärgen, man agerar reflexmässigt. Det har jag självklart en enorm nytta av. För det märks när man ska bromsa tvärt eller när det släpper lite att den väger 4,5 ton och är fyrhjulsdriven. Då gäller det att jobba med bilen, säger Pär.

Under fyra intensiva veckor gnuggar ett tiotal instruktörer närmare 200 ambulanssjukvårdare i att köra bil. På Särnasjön.

Detta är ett samarbete mellan landstingen Dalarna och Uppsala.

En sju kilometer lång isslinga är plogad. Här finns fyra speciella övningsstationer. Varje grupp, med 20-26 deltagare, gnuggas under två dagar. Sedan kommer nästa grupp.

- Vi siktar på att vår personal ska få den här utbildningen ungefär var tredje år. Det handlar väldigt mycket om att nöta och nöta. När det händer något, när man får en plötslig sladd, då ska det sitta i ryggmärgen hur man reder ut situationen, säger instruktören Per-Åke Åkesson från Tierp.

Eftersom ambulanssjukvårdarna normalt sett alltid strävar efter att köra så det inte blir sladd, så finns inte så många tillfällen att öva denna kunskap.

Och att häva en sladd på ett fyrhjulsdrivet ekipage, dessutom så tungt som detta, kräver verkligen sin chaufför.

- Det handlar mycket om att våga. För ofta häver man en sladd genom att gasa. Samtidigt säger reflexen att man ska bromsa och definitivt inte gasa.

Som ny ambulanssjukvårdare får man en prio 1-utbildning, som innebär en utbildning i att köra fort på utryckningar.

- Framförallt gäller det att köra säkert så att ambulansen kommer fram och att patienten och vårdaren får en hyfsad resa. Man måste ju köra på ett sådant sätt så att patienten inte blir sjukare.

Trafiken har blivit allt tätare de senaste åren, vilket också ökat kraven på förarna. Risken för oväntade hinder och stressiga situationer ökar.

- Att vara stressad när du kör ambulans går inte. Man måste vara lugn, säger Per-Åke.

Att det är just Särna som är den årligen återkommande övningsplatsen för förarutbildningen är ingen tillfällighet.

- Det är det köldsäkraste stället i vårt område. Här är vi säkra på att det är vinterväglag. Och att isen bär oss.

Att släpa ut 11-12 sådana här tunga fordon på isen samtidigt kräver stor säkerhet.

- Vi provborrar för att se så att istjockleken är tillräcklig. Nu har vi 50 centimeter, så nu är det ingen fara.

Ambulanserna får heller inte köra för tätt.

- När vi sladdar runt på isen kan det skapa svallvågor under isen. Då gäller det att följa säkerhetsbestämmelserna.

Utbildningen i Särna får många lovord.

- Det är flera deltagare som vittnat om att tack vare den här utbildningen så har man lyckats klara sig från att åka av, berättar Per-Åke.

Instruktörerna, som samtliga är ambulanssjukvårdare i botten, har fått specialutbildning. Dessutom sköter de övningsbilarna.

- När vi har någon stund över mekar vi med bilarna. Vi har ett stort reservdelslager och det mesta klarar vi av att reparera själva.

Carola Alderberg från Särna är med för första gången:

- Det är både kul och nyttigt. Man har stor nytta av att veta hur bilen beter sig i olika situationer.

Trots att det är mycket duktiga bilförare på isen, gäller det att vara ödmjuk inför uppgiften.

- Man får en tankeställare varje gång, att man inte är så himla bra som man tror att köra bil. Det är väldigt nyttigt att komma på det själv, säger Pär och skrattar.

Tidningen får en snabbtur (med betoning på snabb) runt den sju kilometer långa slingan med instruktören Lars "Pekka" Israels.

Och det är bara att hålla med Pär:

Här finns MYCKET att lära sig!

Mer läsning

Annons