Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Över en miljon burkar i veckan

Annons

Den svenska ölskattepolitiken har öppnat nya handelsvägar mellan Sverige och Tyskland.

Arbetskompisar och grannar delar på bensinkostnaden för att få ekonomi på inköpsresorna till Tyskland och både bussbolag och biluthyrningsföretag gör pengar på svenskarnas törst efter billigare öl.

Royne Lundblad ansvarar för den interna logistiken på Spendrups. Det är han som ska se till så att de lastpallarna med öl står klara när långtradarna backar upp mot lastkajen.

De flinka truckförarna på bryggeriet lastar en bil på mellan en halvtimme och en timme.

Lundblad berättar om en omfattande långtradartrafik till fem orter i Tyskland, för vilken Spendrups anlitat tre tyska åkerier.

-Rekordet är 50 bilar men normalt lastar vi 20 i veckan. Vi får ofta ställa bilarna på kö på Skakelbacken, på andra sidan riksvägen. Det går inte att ha bilarna samtidigt inne på området, förklarar Lundblad.

Några leveranser till Danmark sker inte.

-Danskarna är nog mer köptrogna sina egna märken, tror Lundblad.

Går man in på internet och butikskedjan Calles hemsida finns nio öl från Spendrups upptagna i sortimentet hos Burg-butiken.

-Vi exporterar mest av Spendrups premium gold. Norrlands guld och Mariestads export är delad tvåa på ungefär samma volymer, upplyser Royne Lundblad.

Det var för övrigt ölet Gold som inledde exporten 2002-03, minns lagledaren på lagret, Kenneth Svensson.

En långtradare (dragbil med trailer) tar cirka 64000 33-centilitersburkar och med i genomsnitt 20 bilar exporterar därmed Spendrups 1280000 burkar till den tyska gränshandeln bara under en vecka.

Och då är Spendrups inte ensam ölleverantör till Tyskland bland svenska bryggerier. Grannen, Kopparbergs bryggeri, levererar också dit och i Calles utbud finns varumärken som Arboga, Falcon och Pripps.

-Man tänker kanske inte så mycket på det men det är också ganska lönsamt för svenskar att köpa hem läsk från Tyskland, tack var deras lägre moms, noterar Royne Lundblad.

Både Royne Lundblad och Kenneth Svensson kan bekräfta att den stora exporten till Tyskland diskuteras en hel del bland bryggeriets personal.

-Det är självklart bra för oss alla att företaget tjänar pengar men visst är det märkligt att vi kör vår öl till Tyskland för att den ska köpas av svenskar, säger Lundblad.

-Det vore väl bättre om det vi gör här i Grängesberg kunde ge skatteintäkter i Sverige i stället.

En omfattande smuggling, garageförsäljning och öl-trafikens påverkan på miljön är negativa effekter de pekar på i spåren på öltrafiken.

-Eftersom det förekommer så mycket illegal ölförsäljning i Sverige är det ju väldigt lätt för ungdomar att komma över öl och det tycker jag är speciellt allvarligt, hävdar Royne Lundblad.

Det har till och med hänt att utländska chaufförer haft med sig Spendrupsöl till Grängesberg och sålt ute på samhället.

-Vi får leverera men till vilket pris, undrar Royne Lundblad.

Samhällsansvar ställs mot målet att tjäna pengar.

Mer läsning

Annons