Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orsakvinna fick rätt mot bilföretag om reparation

Annons

Den 1 juni 2005 köpte Orsakvinnan en SAAB turbo -97 hos Atteviks Personvagnar AB i Jönköping. Hon betalade 50 000 kronor för bilen som gått 13 200 mil.

En månad och femtio mil senare upptäckte kvinnan att det var fel på larmet och låset i bilen. Hon klagade hos säljaren som sa att hon kunde lämna in bilen för reparation. Då det visade sig att det var fel på larmcentralen och att det skulle kosta 7 500 kronor att laga den, vägrade säljaren betala. Kvinnan fick hämta ut sin bil utan att den reparerats. Säljaren tyckte att det var orlimligt i förhållande till bilens pris på 50 000 kronor, att behöva kosta på så mycket som 7 500 kronor på att reparera det fabriksmonterade stöldlarmet.

Allmänna reklamationsnämnden konstaterar att om ett fel visar sig inom sex månader från leveransen, anses felet ha funnits vid leveransen. Därför har företaget i det här fallet ansvaret för felet på larmet och låset och ska således åtgärda felet på ett fackmannamässigt sätt utan kostnad för kvinnan.

JAN NORBERG

Mer läsning

Annons