Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oro på Taxi Leksand

Annons

Det är mycket allvarligt, fortsätter han. Oron finns inte bara i Leksand utan i hela länet.

Dalatrafiks upphandling får en rejäl bakläxa. Upphandlingen som omfattar alla samhällsbetalda resor utom riksfärdtjänsten.

AB Dalatrafik kräver i upphandlingen att samtliga bilar ska stå den gemensamma beställningscentralen till hundraprocentigt förfogande under schemalagd tid.

Det innebär att taxiservicen till allmänheten (privatpersoner och företag) kommer att försvinna då det i de flesta dalakommuner inte finns underlag för att ha bilar som enbart kör privata kunder.

En klar inkörsport till en utökning av svarttaxiverksamhet, menar man vid Taxi Leksand.

Mycket lutar därmed åt att Leksand står utan taxi för allmänheten från och med halvårsskiftet. Inte nog med det. Ett antal taxiförare ställs utan jobb och lokalerna på Torget lämnas.

-Det finns inga alternativ, säger Mikael Kyller. Man blir livegen helt enkelt. Här kan vi planera efter våra logistikbehov. Det kommer inte att gå framöver.

En annan av de Taxi Leksand anslutna, Olle Ollas, ser mörkt på framtiden.

-Tänker man i de här banorna kanske det är sista halvåret man kör.

Mikael Kyller tycker det känns tungt. Det här kan också betyda slutet för Taxi Leksand som fyller 85 år i år.

-En sådan här turistort och ingen taxi, funderar Olle Ollas.

Mikael Kyller tror att resultatet kan bli en svällande svarttaximarknad, eller ännu värre. Folk på fest som inte får tag på taxi efter ett par drinkar kanske sätter sig bakom ratten.

-Då är det oerhört allvarligt.

Kyller kallar upphandlingen för ett lågvattenmärke.

Resultatet av Dalatrafiks upphandling blir att ett fåtal privata företagare blir vinnare och allmänheten förlorare.

-Det kommer att få drastiska följder. Nu är det politikerna sak att ta tag i taxiservicen. Vi kan inte göra något, avslutar Mikael Kyller.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons