Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orken tryter hos lärare

Annons

Svar till Skattebetalare,

den 7 januari.

Signaturen påpekar att hon/han aldrig ser en insändare där en lärare tycker något om skolan. Nej, en lärares tid går i dag helt åt till arbetet i skolan. Mycket få orkar ta sig an andra uppgifter.

Lärare menar att det är på tiden att ingen utan utbildning ska erkännas som lärare. Man beklagar att skollagsförslaget dröjer och förstår inte varför skolan drabbas av nedskurna anslag. Det är tungt med stora klasser.

Med 32 elever i klassrummet känns individualiserad undervisning ogenomförbar. 32 elever betyder alla olika sorters inlärningsproblem, för obs-klasser och andra särskilda undervisningsgrupper är sedan länge försvunna. Där är ett fritt arbetssätt med olika pedagogiska grepp en lärares enda överlevnadsmöjlighet och lösning.

Samtidigt har kraven på eleverna snarare ökat än minskat. Många rapporter vittnar om deras ökade arbetsbörda och den stress de upplever. Här är onekligen ljudnivån en bov. 32 elever låter.

Två av "Skattebetalares" uppräknade lärarsysslor är dock inte aktuella. Curlingmentalitet finns per definition hos föräldrar, inte hos lärare, och betyg i ordning och uppförande har i alla fall inte undertecknad satt sedan år 1970.

Om kunskapsförakt kan spåras i dagens skola så är det knappast hos rektorer, snarare hos budgetpolitiker som klart signalerar att kommunens ekonomi går före dess verksamhet.

När sedan en enskild lärare någon gång går in i debatten gör hon/han det oftast under sitt eget namn. Det är inte rädsla som gör oss tysta utan bristen på ork.

ANNIKA ÖYEN, LÄRARE PÅ LUGNETGYMNASIET

Mer läsning

Annons