Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orimliga väntetider blir fem minuter

Annons

Målet nås med snabbare teknik, service efter behov och fler apotek - men med nya möjligheter att handla hemifrån. Apotekets kunder ger oss toppbetyg för våra produkter och tjänster.

Vår yrkeskunskap och våra råd uppskattas, liksom vårt producentoberoende och att kortsiktigt vinstintresse aldrig styr vårt agerande. Varje dag har vi över 300000 kundbesök och expedierar en kvarts miljon recept. Felexpedieringarna är nästintill obefintliga, av tiotusen recept gör vi rätt i 9999 fall! Vi har ett gott samarbete med kommuner och landsting, patientorganisationer, pensionärsorganisationer och andra berörda. Men på ett område vill jag ge oss bakläxa: Väntetiderna.

Våra kunder har ibland fått vänta orimligt länge. Ingen skugga ska falla över personalen på landets apotek - kortare väntetider är främst en ledningsfråga, och nu får den högsta prioritet. Med en rad åtgärder ska vi korta väntetiden till max fem minuter från det att kunden kommer in på apoteket tills hon eller han blivit omhändertagen.

Vi byter till nya och snabbare dataterminaler på landets alla 950 apotek. Det är en stor investering och en av Apotekets största enskilda satsningar 2007. Med toppmodern teknik minimeras våra farmaceuters tid framför datorn, så att de snabbare kan expediera kunder och ge råd till dem som behöver.

Kundens behov sätts i centrum på ett helt nytt sätt. Närmare 90 procent av våra receptkunder har enklare ärenden med mindre behov av rådgivning - kanske för att de hämtar ut en medicin de använt länge och är väl förtrogna med. Genom att ta hand om dem direkt frigörs mer tid för de med behov av fördjupad rådgivning.

Det nya kösystemet är en utmaning för landets apotek. Tidsvinsterna för kunden kommer, men det har inte inneburit minskade köer överallt från första dagen. Vi är beredda att godta en oförändrad eller till och med längre väntan under en tid, när vi vet att de positiva effekterna i form av kortad väntan respektive fördjupad rådgivning kommer under året. Vi avlastar också de befintliga apoteken genom att öppna fler apotek i snabbare takt än på mycket länge. I år öppnar vi drygt 25 apotek, varav huvuddelen "Apoteket shop" placerade i köpcentra eller på andra ställen där man handlar. Dessutom utökas öppettiderna på många apotek kraftigt, så att kunden lättare kan välja den tid som passar.

Men snabbare teknik, service efter behov och nya apotek räcker inte. Vi vill också underlätta för våra kunder att inhandla sina läkemedel på andra sätt. Med "Mina mediciner" kan våra kunder få såväl receptfria som receptbelagda läkemedel hem i brevlådan, liksom annat i vårt sortiment som till exempel plåster. Beställningen görs på apoteket.se eller per telefon. Servicen är speciellt lämpad för exempelvis astmatiker som återkommande ska ha samma mediciner, stressade barnfamiljer i storstan som inte har tid att besöka apoteket och glesbygdsboende med lite längre till närmaste apotek.

Innan årets slut ska ingen apotekskund behöva vänta längre än fem minuter på att bli omhändertagen. Det är ett mål som många telefonbolag, Internetleverantörer eller banker skulle avfärda som helt orealistiskt, men vi ska lyckas. Kundens behov och önskemål är i centrum för oss.

STEFAN CARLSSON

Mer läsning

Annons