Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omstridda järnvägsspår rustas upp

Annons

Med start förra fredagen är ett arbetslag med mannar från såväl Ludvika, Borlänge och Fagersta verksamma på det till stora delar mer eller mindre övergivna bangårdsområdet.

På tisdagen var det spår 15 som var föremål för insatser med bland annat inläggning av många nya slipers.

Efter att Banverket för flera år sedan sanerade bort de så kallade kajspåren är spår 15 det som nu ligger närmast Väsman, ett stenkast från vattenbrynet.

- Vi är bara hitskickade för att göra det här jobbet, svarade banarbetarna när tidningen undrade om det verkligen är meningsfullt att rusta spår som kanske snart ska rivas upp.

De hänvisade vidare till Håkan Georgsson som är platschef vid Banverkets arbetsplats i Ludvika.

- Vid den senaste besiktningen blev det vissa anmärkningar och de håller vi nu på att åtgärda. Det handlar om att bibehålla spårens standard och att upprätthålla säkerheten och bärigheten, klargjorde han.

Sedan vagnväxlingen vid Ludvika station lades ned för många år sedan är flera av sidospåren helt otrafikerade. De yttre spåren, som nu är föremål för den aktuella upprustningen, trafikeras endast sporadiskt med lokomotor och vagnar till och från ABB och Rundvirke Poles (träimpregneringen).

I sammanhanget har tidningen även sökt stadsarkitekten Göran O. Sundell som är en av flera tillskyndare när det gäller att frilägga järnvägsområdet för nya ändamål. Han uppgavs dock vara på tjänsteresa och har inte gått att nå för en kommentar.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons