Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olycksväg inte prioriterad

Annons

Det finns 115 mil statlig väg i Sverige med samma standard som avsnittet på länsväg 288, där sex människor omkom i en bussolycka i går, enligt Vägverket.

Statistiskt innebär det att vägarna är mindre än nio meter breda, har en trafikmängd på fler än 4 000 fordon per dygn, och att tillåten hastighet är 90 kilometer i timmen.

Men det dröjer innan Vägverkets investeringsanslag kan skilja körfilerna åt på den sträckan. Vägen är för smal och måste först breddas innan mitträcken kan sättas upp. Vägverket har så här långt prioriterat 13-metersvägar för mötesseparering, eftersom det är betydligt billigare och längre sträckor därmed separeras.

Innan de smala hårdtrafikerade vägarna blir aktuella väntar också omkring 225 mil niometersväg på sin tur. I botten handlar allt förstås om pengar.

Vägverket gick därför i dag ut med krav på 3,9 miljarder kronor extra i anslag för nästa år, eller totalt 22,6 miljarder. Underhållsanslaget förslås växa från 7 till 8 miljarder, en ökning som hade behövts även de tre senaste åren enligt verket.

Efter olyckan i går vårdas sex personer fortfarande på Akademiska sjukhuset i Uppsala. De inlagda patienterna har opererats och läget har nu stabiliserats för samtliga, uppger sjukhuset. De två personer som flögs i helikopter till Södersjukhuset har båda fått åka hem.

Även i dag håller kriscentrum öppet i församlingshemmen längs den olycksdrabbade vägsträckan.

TT

Mer läsning

Annons