Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olycksplatsen påminde om en krigsskådeplats

Annons

Räddningsfordon i flera hundra meter i både riktningar av olyckssidan. Alla med ljusen påslagna för att på så sätt ge räddningspersonal bättre arbetsmöjligheter i det kolsvarta nattmörkret.

När larmet till 112 kom strax efter klockan 16.30 på fredagseftermiddagen var det ingen som då förstod vidden av det inträffade.

De första rapporterna talade också inledningsvis endast om ett 15-tal skadade. I det läget uppgavs att det var en så kallad ersättningsbus från Fagersta till Västerås som hade kört av vägen och lagt sig på sida.

Ingen nämnde i detta skede att bussen kom från Ludvika via Smedjebacken. Den uppgiften kom långt senare.

Drygt en timma efter olyckan började man tala om flera döda. Minst sex omkomna, berättade chefsläkaren vid 18.30-tiden.

Under ett par timmars tid körde ambulanser till och från olyckplatsen. Det hala väglaget inbjöd inte till några högre hastigheter vilket också försvårade räddningsarbetet.

Alla tillgängliga räddningsfordon i en radie på tio mil kallades till platsen. Bland annat polis, ambulanser och räddningstjänsten från Ludvika och Smedjebacken.

Polisen tvingades att stänga av alla tillfartsvägar för att räddningsfordonen skulle kunna komma i bägge körriktningarna.

Det var också kaotiskt på platsen innan räddningspersonl kunde ta sig in till de nödställda i bussen. Den som sist räddades till livet satt fastklämd i nästan två timmar.

Strax efter klockan 18.30 meddelade en läkare i ett av de flera katastrofteamen att allt hopp var ute för de som fanns kvar i och kring bussen.

Han lät också meddela att man då skulle inleda bärgningen av de döda kropparna. De flesta räddningsfordonen lämnade platsen och sedan inväntades två jättelika byggkranar som hade i uppgift att vända den havererade bussen på rätt köl.

Trots att massor av folk befann sig på platsen var det en kuslig tystnad som rådde. De flesta var då införstådda med att olyckan hade krävt ett stort antal döda och många skadade.

Bussen, tillhörande Linjebuss, hade satts in som ersättning för att det ordinarie tågsettet vid tillfället var trasigt.

När chauffören, från Ludvika, kom ett par kilometer från Ängelsberg så gick allt fruktansvärt snabbt.

Efter en svag vänstersväng krängde bussen mot höger och gick av den blixthala vägbanan. Fordonet körde på skrå i ett 80-tal meter innan det blev liggande på höger sida ned mot en åtta-tio meter lång ravin.

I samband med vägavkörningen knäcktes även ett par elstolpar vilket innebar att strömförande ledningar föll över bussen.

Lyckligtvis blev det dock aldrig någon gnistbildning som kunde ha antänt fordonet.

Trafikledare Jim Gavelin från Dalatrafik i Ludvika hade kontakt med sin chaufför en kort stund efter vägavkörningen.

- Han berättade i mobiltelefon att en hemsk olycka hade inträffat. I övrigt vill jag inte ge några kommentarer, sade en djupt skakad Gavelin på olycksplatsen.

Chauffören hade endast lättare skador men fördes för vård till Bergslagssjukhuset i Fagersta.

Polisen hade vid 22-tiden på fredagskvällen inte haft några förhör med chauffören.

Polisens presstalesman Björn Svensson sa att man endast hade växlat några ord med mannen.

Inga misstankar om rattfylleri föreligger.

Vid 21.30-tiden var olycksplatsen helt uppröjd. Fem döda hittades under bussen och en sjätte omkommen bakom bussen.

HARALD LOHSE

Mer läsning

Annons