Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ölkrigets stora förlorare

Annons

Under årets sju första månader minskade starkölsförsäljningen totalt sett med 2,6 procent jämfört med samma tid i fjol.

Volymmässigt motsvarar tappet 5,5 miljoner burkar starköl visar Systembolagets statistik.

Men bakom siffrorna döljer sig en för Spendrups och Grängesberg dramatisk förändring.

Danska Carlsberg som tidigare var den stora förloraren på svensk bryggerimarknad efter förvärvet av Pripps och Falcon. Carlsberg har börjat att återta marknadsandelar med sin lågprissatsning. Carlsberg har nu 33,3 procent (32,5 procent i fjol) av ölmarknaden på Systembolaget. Danskarnas lågprisöl Blågul är nu förbi fjolårets vinnare Sofiero Original från Kopparbergs så i juli var Carlsbergs marknadsandel 36,5 procent.

Carlsbergs totala volym hittills i år är 34,1 miljoner liter öl jämfört med 32,2 miljoner liter samma tid 2003.

Kopparbergs gick i fjol från ingenting och förbi Spendrups med sitt lågprisöl Sofiero Original. Kopparbergs slog Pripps Blås försäljningsrekord från 1986. Hittills i år har bryggeriet sålt 20,1 miljoner liter jämfört med 13,9 miljoner liter i fjol. Kopparbergs marknadsandel är på helåret 19,6 procent men den senaste månaden klarade företaget bara 17,3 procent efter Carlsbergs framgång.

Fast klarar Kopparbergs av att hålla volymen på Sofiero Original så hägrar ett nytt försäljningsrekord också 2004. Hittills i år har bryggeriet sålt 16,1 miljoner liter av sitt prisade lågprisöl, i fjol vid denna tid var siffran 9,2 miljoner liter.

Carlsberg har dock fått i gång försäljningen av blågul som nu är uppe i 9,4 miljoner liter men så här långt bara lett till minskning av företagets högre prissatta produkter.

Den stora förloraren, Spendrups, hade i fjol vid denna tid 19,8 procent av Systembolagets marknad, nu 16,5 procent. Under den viktiga julimånaden var man nere i låga 15,9 procent. Volymmässigt har Spendrups minskat med närmare fyra miljoner liter. Spendrups har hittills i år bara sålt 16,9 miljoner liter starköl på Systemet.

Spendrups storsäljare Mariestads Export sålde 2003 6,1 miljoner liter och hittills i år har volymen bara blivit 5,0 miljoner liter.

Spendrups andra storsäljare Norrlands Guld Export sålde i fjol 5,3 miljoner liter och i år 4,9 miljoner liter trots den stora marknadsföringskampanjen "guld åt alla".

Galatea Spirits AB som importerar det danska lågprisölet från Harboebryggeriet försvarar sin volym och ökar marknadsandelen till 12,4 procent (12,2).

Den andra förloraren vid sidan av Spendrups är Åbro Bryggeri som minskat från 12,1 procent av marknaden till 9,9 procent, Åbro har tappat 2,6 miljoner liter och sålde bara 10,1 miljoner liter öl årets första sju månader.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons