Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ölkrig mellan Sverige och Danmark

Annons

Carlsbergs föregångare Pripps var, med sitt Pripps Blå, marknadsledare i Sverige i årtionden.

När Carlsberg tog över ettan och tvåan, Pripps och Falcon, sjabblade de danska ägarna bort sin dominerande ställning i Sverige och lade ned alla sina stora bryggerier utom det i Falkenberg.

Många gissade att Carlsberg skulle komma tillbaka med sitt gamla blåa ess som kända artister gjort schlager på men istället har Carlsberg valt att försöka vinna ölkriget med ett nytt öl.

Sarek, en ljus lager, ska matchas mot Spendrups och hela Sveriges storsäljare nummer ett. Att Carlsbergs reklammän tittat både en och två gånger på Spendrups kampanj för Norrlands guld syns. Inte minst i motivet på burken, längtan till naturen i Norrland.

Carlsberg har testat burken, sju av tio tillfrågade vill köpa Sarek, utan att ens ha smakat det först. Designen på burken är den avgörande faktorn.

- I takt med att produkterna på marknaden blir allt mer lika varandra så ökar betydelsen av förpackningsdesignen, som blir ett allt viktigare vapen i kampen om konsumenterna, säger Lasse Persson, produktchef på Carlsberg.

Sarek släpps som starköl och är bryggt för att passa en bred målgrupp och är enligt Carlsberg framtaget för att bli en stark utmanare bland de ljusa lagerölen.

Spendrups informationschef Caroline Ekman säger att Spendrups inte har lust att kommentera Carlsbergs utmaning.

Spendrups fortsätter istället sin kampanj för sitt ljusa lager, Norrlands guld. I dagarna är det premiär för tv-reklamen som ska skapa intresse för Spendrups kommande långfilm om Norrlands guld. Kampanjen pågår till början av 2007. Filmpremiären är planerad till januari 2007.

Carlsberg har ännu så länge inga planer att ge sig in i kriget om pilsnerfilmen.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons