Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Okej med fimpad rökning

Annons

Han hade väntat sig att upptäcka åtminstone någon tjuvrökare. Men det har inte hänt hittills.

- Det finns massor med folk som inte vill att andra röker. Så den kontrollen sköter gästerna utmärkt själva, förklarar Janne.

Det enda Fagerheim och hans kollegor gjorde var att sätta upp skyltar om rökförbudet. Sedan har verksamheten flutit på som tidigare.

Gästerna har fortsatt att besöka diskot i samma omfattning utan frågor, och utan diskussion.

- Folk visste om det här eftersom medierna gick ut och talade om det flera månader i förväg, förklarar Fagerheim som ser stora fördelar i att luften på nattklubben har blivit fräschare.

Även Lancelot Chang, som är delägare i Restaurang Gallerian och själv rökare, har upplevt förbudet positivt.

- Omsättningsmässigt tror jag inte att vi känner av det, men trivselmässigt tycker många som inte röker att det är jättebra.

Roger Ritola som äger Restaurang Selmas har inte sett några negativa följder av den nya lagen men tycker att lagstiftarna har gjort ett fel.

- Som alltid när man gör något i Sverige. Då tar man steget lite för långt.

Han önskar att han haft möjlighet att ha en ruta eller ett rum där rökarna får ta med sig sin öl och sitta ned. Det är inte tillåtet.

I övrigt ser han mest fördelar.

- Vår verksamhet verkar knappt ha berörts någonting av det här. Vi har lika mycket folk. Den enda skillnad jag kan se är att det är lite fler barnfamiljer som kommer och äter. Och det är positivt är att man inte luktar som en skunk när man kommer hem på natten. Personalen tycker också att det här är bra.

- Förbudet funkar bra, och även utlänningar har accepterat det.

Åhlénsrestaurangen och Akropolis har haft rökförbud i flera år. Har de förlorat gäster när de andra krogarna och restaurangerna också erbjuder rökfri miljö?

- Nej, det har vi nog inte. Jag tror att det är de yngre som röker mest och de flesta av våra gäster är plus-40, säger Josefina Jokela Larsson, restaurangchef på Åhlens.

- För oss är det ingen skillnad. Det är samma som innan ungefär, förklarar Christos Liolios, ägare till Akropolis.

LOTTA OLIN

Mer läsning

Annons