Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökad beredskap under Svenska Rallyt

Annons

Bakgrunden till att räddningstjänsten beslutat att öka beredskapen är att samtliga räddningstjänster i det området där rallyt går har sett över riskbilden. Det handlar inte främst om risken för de som tävlar, utan om den stora mängd publik som väntas vara ute på vägarna.

- Riksväg 64 kommer att vara en sorts pulsåder under hela rallyt och där är också risken som störst, berättar Rune Arvidsson, ställföreträdande räddningschef i Ludvika och den som kommer att ansvara för insatsen i Fredriksberg.

För att ha största möjliga beredskap kommer utrustning att köras till Fredriksberg så personalen ska klara att ta hand om två olyckor samtidigt.

Under fredagen körs bland annat sträckan vid Sågen och då kommer räddningstjänsten att utöka beredskapen i Fredriksberg med två man för att kunna klara en större olycka. Även i Hagfors är det en höjd beredskap under rallyt.

På lördagen körs sträcka 8 och 9 i Fredriksberg och Lejen och då kommer det att förstärkas med ytterligare två man i beredskap i Fredriksberg. Dessutom kommer Rune Arvidsson att finnas i Fredriksberg som chefsberedskap.

- Totalt blir det tio man förutom mig och det gör att vi ska kunna ta två olika olyckor samtidigt.

- Det finns även en beredskap för IVPA-larm om det skulle hända exempelvis något vid skidanläggningen, fortsätter Arvidsson.

(IVPA är en bil med brandmän som går på sjukvårdslarm "I Väntan På Ambulans")

På materialsidan sker det även en förstärkning av resurserna. Bland annat kommer sjukvårdscontainern från Ludvika att vara i Fredriksberg. I den finns det vårdplats för fyra skadade personer och de kan få hjälp där tills ambulans kommer.

En nyhet i rallybilarna är att det finns satellitnavigering i alla bilar via det som kallas GPS-systemet. Varje bil har en sådan sändare och på en skärm i Karlstad kan tävlingsledningen följa alla bilar. Skulle något hända och bilen blir stående mitt på sträckan larmar anläggningen själv efter 30 sekunder. Förare eller kartläsare kan också larma direkt eller kvittera att allt är lugnt.

- Det är i första hand de resurser som finns på sträckorna som ska sköta det här, men händer det något kommer vi naturligtvis att larmas ut, säger Arvidsson.

Han poängterar att det i år har satsats extra mycket resurser på säkerhetsfrågor inför rallyt.

- Vi som är inkopplade på säkerhetssidan kommer att samlas efter tävlingen för att göra en utvärdering.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons