Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökad bärighet men inga höga hastigheter

Annons

Det kan konstateras efter en närmare granskning av förslaget till ny nationell banplan som offentliggjordes under veckan. Totalt handlar det om planerade investeringar i storleksordningen 224 miljoner kronor. 40 av dessa är öronmärkta för fjärrstyrning av sträckan Ludvika-Fagersta central.

I planen finns 108 miljoner kronor under rubriken banupprustning. De ska bland annat användas till nytt spår söder om Fagersta central ned till Virsbo station. Det gamla skarvspåret på träslipers ska ersättas med ett modernt.

Där är avsikten att Reginatågen i en framtid ska kunna köras i upp till 120 kilometer i timmen. I paketet ingår även upprustning av kontaktledningen mellan Bratt-heden och Ängelsberg, även denna bandel finns på Västmanlandssidan.

Men mellan Ludvika och Fagersta central handlar det, enligt plan-ens remissversion, krasst om att öka bärigheten på banan. Inget nämns om helsvetsat spår, betongslipers och rätade kurvor vilket är en förutsättning för höga hastigheter. Krav på sådan standard har länge rests från kommunkommittén för järnväg-en i Västerbergslagen.

- De åtgärder som planeras för den norra delen syftar i första hand till att vi ska få en rationellare trafikföring till lägre kostnader, säger Hans Morin på Banverket, mellersta regionen i Gävle.

- Med det nya systemet behöver vi inte längre ha folk ute på stationerna.

- Det som här redovisats kommer emellertid inte att få någon större inverkan på restiderna, det handlar ju inte om några extrema grejer, betonar han.

Banverkets presschef, Per-Olof Apel, tror att det kan bli fråga om räls- och slipersbyte på valda delar av banan mellan Ludvika och Fagersta central.

- Vi kan naturligtvis inte gå ut och garantera att det blir en total upprustning för höga hastigheter. Vi ska göra så mycket det går för pengarna. Men i dag vet vi inte hur mycket av de 108 miljonerna som blir över.

Målsättningen är uppenbar. I första hand finns en ambition att trygga godstrafiken genom att möjliggöra axellaster upp till 25 ton. Banverket markerar, i en kommentar, också värdet av att bidra till bättre transportekonomi för det lokala näringslivet. Bland annat avses de omfattande tonnagen till och från Fundia i Smedjebacken.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons