Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ofattbart att ingen reagerar"

Annons

Erik Westholm, framtidsforskare och blivande professor vid Högskolan Dalarna, uttryckte stor frustration när han i går medverkade vid ett framtidsseminarium i Mora, "Framsyn Dalarna".

Orsaken till Westholms irritation var det faktum att Dalarna sedan i måndags saknar en snabbtågsförbindelse med Stockholm.

- Jag har inte sett någon reaktion från politiker, näringsliv eller andra påtryckargrupper. Det är minst sagt märkligt att en sådan försämring, som SJ dessutom marknadsför som en prisreducering, kan passera så obemärkt.

Erik Westholm anser att tågförbindelserna mellan Dalarna och Stockholm successivt försämrats.

- SJ har under de senaste fyra åren bit för bit klippt av "svansen på katten". Nu står vi som enda region i landet utan snabbtåg till Stockholm.

Det var inför nära 200 konferensdeltagare från hela länet som Erik Westholm tog upp Dalarnas, i hans tycke, oförsvarbart dåliga tågkommunikationer.

- Vi är tillbaka på 1980 års nivå, både när det gäller kvalitet på tågstatus och när det gäller tidsåtgång att ta sig mellan Dalarna och Stockholm.

Erik Westholm manade seminariedeltagarna att snabbt bilda opinion.

- Om vi inte får bra kommunikationer behöver vi inte samlas till några ytterligare framtidskonferenser om Dalarna.

Erik Westholm tycker inte heller att länets politiker och andra beslutsfattare ska acceptera Banverkets framtidsvision för Dalabanan. Den innebär att det tidigast 2015 kommer en kvalitetshöjning på linjen som minskar restiden mellan Stockholm och Dalarna med fem minuter.

- Vi måste agera för att hänga med i utvecklingen och inte stå och titta på när andra regioner utvecklar nya tåg, medan vi inte ens får behålla X2000-status.

Mycket av Erik Westholms kritik riktades mot länets kommunalråd och övriga ledamöter i direktionen för Region Dalarna. Kommunalrådet Johnny Jones (c) från Rättvik kände sig träffad av kritiken.

- Jag håller med Westholm om att vi varit otydliga om Dalabanan. En förklaring till att utvecklingen ser ut som den gör kan också bero på vår prioritering av godstrafiken på järnväg och debatten om en elektrifiering av Västerdalsbanan, helst utbyggd till Sälen.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons