Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

... och Spendrups ökar försäljningen

Annons

Den ökade försäljningen, lägre försäljningskostnader samt att påskförsäljningen förra året inföll under andra kvartalet är huvudförklaringarna till resultatförbättringen där fjolårets förlust på 28 miljoner har pressats ned till 10 miljoner.

Den svenska bryggerimarknaden fortsätter att falla och minskade sammantaget med fyra procent under perioden. Det är konkurrenterna Carlsberg och Åbro som båda fortsätter att dra ned på volym och personal. Spendrups tycks ha nått botten och ökar.

Den totala ölmarknaden minskade med fyra procent. Starköl ökade med en procent medan folköl minskade med elva procent och lättöl med nio procent. Spendrups marknadsandelar på öl har ökat till 25,5 procent (24,8 procent) för första kvartalet. Spendrups redovisar att Norrlands Guld fortsätter att öka.

Läskmarknaden minskade med totalt sett åtta procent. Spendrups läskvolymer har ökat och marknadsandelen uppgår nu till 13,2 procent (12,4 procent).

Marknaden för vatten steg med sex procent. Spendrups marknadsandel på vattenmarknaden har med Lokas fortsatta framgångar nått 31,1 procent (30,6 procent)

Försäljningen i dagligvaru- och servicehandeln minskade med sju procent. Grängesbryggarens andelar för öl på servicehandeln ökade till 27,9 procent (21,2 procent).

Restaurangmarknaden minskade med två procent. Spendrups ökade dock sin andel till 35,3 procent (34,3 procent).

Systembolagets försäljning ökade med en procent under första kvartalet. Under april vände Spendrups den flera år långa trenden med minskade andelar på Systembolagsmarknaden och ökade till 16,4 procent.

Detta trendbrott redovisas inte i kvartalsrapporten som anger att på Systembolaget har de minskat till 16,0 procent (16,5 procent).

BO JOFFER

Mer läsning

Annons