Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

...och nu blir det reklamfilm

Annons

Filmteamet befinner sig i Dalarna för att spela in en reklamfilm för Ikea - i Schweiz. Publiken ska få bilden av ett traditionellt Sommarsverige med sjöar, ängar och röda trähus. En familj tittar på möbler i naturen, hittar en dörr i en skogsglänta och stiger ut på varuhusets parkering.

- Idén är ganska enkel. Att stiga in på Ikeas varuhus är att komma till Sverige, säger produktionsledare Calle Schonebohm.

Film i Dalarna har stått för de lokala förberedelserna inför inspelningen. Filmkommissionen har ordnat allt från hotellrum till catering och sminkös.

- Vi finns på plats och har ett stort nätverk. Det spar både tid och pengar för film- och produktionsbolag, säger Mimmi Forss från Film i Dalarna.

När regnet faller inser hon att dåligt väder inte ingick i planeringen. Teamet väntar under vita partytält medan det åskar och haglar. Vattenpölarna sprider sig på marken.

- Förhoppningsvis kan vi filma när det slutar regna. Annars blir det en dag extra i Sverige, säger Diego Rodriguez, fotograf i det schweiziska teamet.

Han och regissören vill komma igång så fort som möjligt igen. Det gäller att ta vara på tiden - 21 sekunder reklamfilm ska spelas in på tre dagar.

Under dagarna är nio statister från Dalarna anlitade. En av dem är Bertil Wetterskog från Sundborn. Han skulle just provsitta en soffa när regnet började falla. Det är första gången han står framför kameran.

- Det är roligt att få vara med. Fast karriären kom igång lite väl sent. Jag är 72 år, säger Bertil Wetterskog.

Mimmi Forss har märkt ett ökat intresse för att filma i Dalarna sedan årsskiftet. Förfrågningarna har blivit fler efter BBC:s programserie "Get a new life" om en skotsk familj som flyttar till Hedemora.

- Vi har ursvenska miljöer, bra infrastruktur och närheten till Stockholm. Fördelarna i Dalarna är många, säger Mimmi Forss.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons