Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt vinterrekord för Säfsen Resort

Annons

- I dag är sex liftar och alla nedfarter öppna, hur det blir till påsk vågar jag inte säga. Ett par kanske solen rår på men en tio nedfarter kommer att vara åkbara.

- Vi har i dag elva mil längdspår öppna och flera kommer att klara sig, de som ligger i skuggiga partier, säger Rosén.

Februari går till historien som Säfsens bästa månad historiskt sett:

- Årets vintersäsong blir "all time high", om än med knappa marginaler jämfört med i fjol, konstaterar Rosén.

Men efter påsk så blir det sämre klirr i kassan.

Säfsen har med hjälp av målinriktat arbete och en stor marknadsföringspott lyckats dra till sig barnfamiljer på vintern för skidåkning utför eller på längden. Hundspann och vinterfiske finns också på programmet.

Medelfamiljen lägger omkring 8 000 till 10 000 kronor på en skidvecka för boende, liftkort, mat och nöje.

Totalt finns 1 300 bäddar i stugor och lägenheter. Beläggningen är över 55 procent på årsbasis och målet är att gå över 60 procent.

Men sommarturisterna ger inte lika bra klirr i kassan, ungefär hälften.

Utöver privatgäster på vintern är konferenskunderna viktiga och det är på denna marknad som hotbilden finns.

- Konferensmarknaden är i kris, det Säfsen lyckats med är att öka privatmartknaden.

- Konferensanläggningarna i Mellansverige går på knä, många får svårt att överleva i år. Det som händer runt Spendrups oroar och det ger återverkningar också hos oss.

- Nu tror vi på en bra sommar för Säfsen, 40 procent är sålt och vi säljer bra på Holland men svenskarnas semesterval är avgörande. Även om vi ser ut att få bra med bokningar i sommar så är det så att barmarkssäsongen inte är någon vinstmaskin. Men den krävs för en åretruntanläggning, säger Christer Rosén som hoppas att den svenska exportindustrin får fart på affärer och investeringar:

- Stora Ensos investering i Kvarnsveden ser vi inte effekten av än men den kommer. Går Ericsson och ABB bra så märker vi det. Det händer en del hos dem och dess underleverantörer och det är drakarna som drar upp konferensmarknaden, men det måste bli mera drag, säger Christer Rosén som är övertygad om att Säfsen ska bli en av vinnarna när konferensmarknaden struktureras om.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons