Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt arbetssätt fångar upp unga som hamnat snett

Annons

I Avesta ökade för några år sedan antalet barn som inte fungerade normalt. Utvecklingen var oroande. Det krävdes krafttag för att stävja problemet.

Det var i samband med det som Avestamodellen växte fram. Den har existerat i ett år och det är för tidigt att uttala sig om modellen är lyckosam.

- Skolan har en utslagningsmekanism inbyggd i sig och det gäller att komma bort från den. Barn som inte hängde med i skolan förr blev klassens clown, säger Wojje Nedzewicz.

Kommunstyrelsens ordförande Ulf Berg (m) håller med:

- Vi får inte skapa ett utanförskap. Förr tog skolan bort vissa elever för att lösa problemet. Vårt mål är att det ska lösas på skolan.

På ett tidigt stadium fångar skolan i Avesta upp barn och ungdomar som har svårt att passa in. Skälet till att kommunen valt att bedriva arbetet i skolan är att alla passerar genom den.

Lärare och skolledare har utbildats och psykologer har rekryterats. Lärarna kommer dessutom att erbjudas ytterligare utbildning.

Det så kallade elevvårdsteamet identifierar elever som inte fungerar normalt och diskuterar hur de ska få in eleverna på rätt spår.

- Varje skola i kommunen har en så kallad skolgrupp bestående av pedagoger. De tar hand om det barn som har svårigheter.

- Problemen ser olika ut. De kan vara relaterade till elevens studieresultat eller till elevens beteende. Klassläraren har fortfarande huvudansvaret för eleven och samarbetar med pedagogerna i klassgruppen, säger Wojje Nedzewicz.

I kommunen sitter också ett centralt team. Här ingår beteendevetare, psykologer och pedagoger som snabbt kan rycka ut för att hjälpa de enskilda skolorna.

Samarbetet spänner över myndighetsgränserna och i dag ingår skolan, socialtjänsten och polisen. Det innebär att man snabbare än förr kan fånga upp barn och ungdomar som är på väg in i kriminalitet. Enligt Nedzewicz var socialtjänsten den grupp som hade svårast att anpassa sig till den nya arbetsmetoden. Ulf Berg, som har ett förflutet som polis, instämmer.

- Tidigare har socialtjänsten hänvisat till sekretessen. Den är till för att skydda enskilda individer, men i själva verket har den fungerat som ett skydd från att jobba för socialtjänsten.

- Jag har suttit med i grupper där vi talat om personerna x, y och z och alla har vetat vilka personer vi talat om. Det låg ett löjets skimmer över arbetssättet.

- Det är helt klart att det är samverkan som gäller. Den stora vinsten med Avestamodellen är att vi kan hålla barn och ungdomar borta från kriminalitet och missbruk, säger Berg.

Han ställer sig dock tveksam till om de kan rädda ungdomar som inte haft en normal uppväxt och som fastnat i kriminalitet.

- Hur ska vi kunna få ungdomar som aldrig levt ett normalt liv att ställa om? säger han.

Wojje Nedzewicz understryker att viljan hos personalen är avgörande för att arbetet ska fungera.

- Rätt person måste vara på rätt plats. Systemet är samtidigt självsanerande, eftersom personal som inte orkar, slutar arbeta i det.

Föräldrar är nästa grupp som kommunen ska vända sig till. 30 stycken har anmält sig till en kurs som startar i höst.

PETER SÖDERLUND

Mer läsning

Annons