Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyckeln till framtiden

Annons

I går samlades förskolelärare från Rättvik, Mora och Malung för en kursdag med anledning av språkprojektet Läs och lek, lyssna och berätta. De fick höra Titti Wikström och Marianne Prosell, förskolelärare på Duvan, en specialförskola i Falun som arbetar med språkförsenade barn.

Förskolelärarna som lyssnar är språkansvariga på respektive förskoleavdelning. I Rättvik finns en spåkansvarig på varje avdelning inom förskolan.

Titti och Marianne berättar bland annat om munmotorik, ögon-handmotorik.

Anne Klockar är talpedagog i Rättvik. Hon berättar att en förskola med liknande kompetens länge diskuterats i kommunerna runt Siljan. Det finns inget underlag för ett sådan i Rättvik. Istället arbetar förskolelärarna mycket aktivt och engagerat med barns språkutveckling. Bland annat har det fria boklånet på dagisavdelningarna blivit mycket populärt, allt för att öka bokläsandet i familjerna. Ansvariga för läsprojektet i Rättvik är barnbibliotekarierna Karin Jönses och Karin Sold. Karin Jönses och Anne Klockar har även samarbete med barnavårdscentralen, BVC. Allt för att förebygga språkstörningar.

Prata, sjunga leka, kommunicera, leka fingerlekar, rim och ramsor är några viktiga delar av barns språkutveckling, men det är också viktigt att läsa för barn, anser Anne Klockar.

- Ordförrådet, språkutvecklingen, förmågan att kommunicera. Här har föräldrarna den viktigaste rollen som samarbetspartners i barnens språkliga utveckling. Boken är ett fantastiskt hjälpmedel. Genom berättelsen påverkas förmågan att lyssna, se nyanser i orden och spåket och det direkta samtalet mellan barnet och den vuxne är naturligtvis också mycket avgörande. Det blir mycket kommando, kom nu, lägg dig, skynda dig. Vi känner alla igen det. Att ha tid att verkligen lyssna och ge barnen orden, säger Anne Klockar.

Både Anne Klockar och barnbibliotekarierna tror att åtminstone barn i Rättvik har goda möjligheter att utveckla sitt språk och förhindra allvarliga språkproblem.

- Projektet är viktigt med tanke på att språkstörningarna i dag är mer komplicerade, allvarligare och djupare än tidigare. Barn kan till exempel ha svårt att prata, svårt att förstå och svårt att göra sig förstådda bland andra. Här jobbar medveten, entusiastisk duktig personal och på de flesta förskolor får barnen höra sagor varje dag.

Frågan är om vuxna hinner lyssna, vänta på att barnen ska hitta orden. Konkurrensen om tiden och platsen kan också vara hörd på förskolorna. Då kan det som inte fick sägas ta andra uttryck i kroppsspråket.

Två av förskolelärarna som är med på kursen på Kulturhuset i Rättvik är Elisabet Hed-Strandberg och Henrik von Bahr.

- Det är så inspirerande att vara med på kursen och samtidigt tänker jag på hur vi ska använda det i verksamheten. Hur ska vi få till det?

- Vi har mycket höga ambitioner men det kan vara svårt att hinna med, anser Henrik von Bahr som ser den språkliga utvecklingen i hela förskolans verksamhet, på utflykten, i leken.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons