Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya visioner - men inga pengar till snabbare tåg

Annons

Järnvägskonsulten Lennart Serder håller på att ta fram en vision för den framtida persontrafiken på Dalabanan, på uppdrag från Intresseföreningen Dalabanan.

Serder konstaterar att Dalabanan har alldeles för långa restider, sett till banans längd.

- Att tågen har en snitthastighet på under 100 kilometer i timmen är inte alls bra. Då blir det svårt att konkurrera med bilen. Det krävs både snabbare och tätare trafik, anser Serder.

Han har skissat på flera alternativ. Det enklaste innebär att räta en del kurvor, förbättra möjligheterna till tågmöten, och utöka trafiken till ett tåg per timme på sträckan Borlänge-Stockholm.

Han tror att det skulle ge en ökning av antalet resande på Dalabanan med 50 procent.

Om ytterligare kurvrätningar gjordes och om det dessutom byggdes nytt på vissa sträckor så att en stor del av banan skulle klara tåg som går i 200 kilometer per timme, skulle restiden kortas rejält och resandet öka ännu mer.

- Största problemet är att banan är enkelspårig. Den blir väldigt känslig för störningar, säger Serder.

Utredningen är inte klar än, så några exakta kostnader för investeringar finns inte.

Men ett är säkert: Det kommer att behövas mer än de pengar som finns anslaget i Banverkets långtidsplan.

Enligt Banverkets generaldirektör Bo Bylund kan inte Dalabanan vänta sig några extra pengar på länge än.

- Regeringen har just tagit beslut om en långtidsplan. Det lär ske en revidering, men först om fem-sex år. Dessförinnan lär det inte bli några stora förändringar av planen, sade Bo Bylund på järnvägskonferensen i Borlänge.

- I den långtidsplan som Banverket arbetar med kanske vi kan korta restiden med fem minuter. Ska vi kunna kapa restiderna kraftigt genom att bygga om banan krävs stora investeringar. Pengar som vi inte har.

Bylund menar att bästa sättet att på kort tid kapa restider är att köra snabbare tåg.

- Med den standard som banan har i dag är det fullt möjligt att kapa restiderna mellan Borlänge och Stockholm med 15-30 minuter. Om man kör med rätt fordon, sade Bylund och konstaterade att det inte bara är i Dalarna det ropas efter mer pengar.

- Trots att regeringen gjort den största satsningen på järnväg sedan 1860-talet räcker pengarna inte alls till alla önskemål.

Han gav rådet att sikta långt framåt:

- Se till att få fram kraftiga argument för Dalabanan mot år 2020.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons