Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya rutiner för polisanmälningar

Annons

Det är Rikspolisstyrelsen som dragit i gång ett nationellt projekt efter all kritik mot neddragningar inom polisen, minskade öppettider och stängning av polisstationer.

Sju polismyndigheter har redan fått i gång sina kontaktcenter. Det gäller länen Blekinge, Halland, Kalmar, Kronoberg, Norrbotten, Västmanland och Örebro.

Nu är det Dalarna och Stockholms län som drar i gång verksamheten.

- Det handlar om ett sätt att flytta över resurser inom polisen.

- Därför tar vi emot anmälningar av enkel beskaffenhet, ger upplysningar och tar emot tips genom det nya systemet, säger Håkan Englund som arbetar med utvecklingsprojekt hos länspolismästaren i Falun.

Håkan Englund berättar att omkring 34 000 anmälningar kommer till Dalapolisen varje år.

- 90 procent av dessa anmälningar gäller mindre brott. Kan vi avlasta kriminaljouren från vardagsbrott är mycket vunnet. Genom kontaktcentret avlastar vi även trafikenheten, säger Englund.

Han försäkrar dock att alla anmälningar kommer att bli lästa.

- Granskningsroteln går igenom allt. Det kan hända att en vanlig cykelstöld blir en pusselbit i ett grövre brott.

Under inkörningen kommer länets kontaktcenter att svara i telefonerna från sju på morgonen till tio kvällen, alla dagar i veckan. Efter den 18 oktober blir det dygnet-runt-bemanning.

- Inledningsvis kommer nio personer att svara i telefon på sju orter i Dalarna. Avesta och Mora får två operatörer, medan polisstationerna i Hedemora, Malung, Leksand, Ludvika och Vansbro kommer att ha en person vid telefonen, säger Håkan Englund.

Enligt beräkningar tar varje anmälan 30 minuter att behandla. När en operatör på en polisstation blir upptagen skickas inkommande samtal automatiskt vidare inom länet, eller till grannlänen.

- Det kan bli så att någon svarar i Skåne eller i Norrbotten, säger Barbro Hedin från Säter som är enhetschef för kontaktcenter.

Men hon försäkrar att det inte ska bli några problem när andra län går in och svarar.

- Jag kan ta fram kartor för att kolla adresser över hela Sverige, säger Katarina Karlsson som i dag börjar svara på samtal vid operatörsbordet i polishuset i Avesta.

Hon och de andra som svarar i telefon har gått en fyra dagar lång utbildning vid polishögskolan inför det nya jobbet.

Håkan Englund förklarar att införandet av kontaktcenter gör att polismyndigheten i Dalarna inte behöver säga upp personal. Men han medger att det kan bli kortare öppettider på polisstationerna.

- Det ska fortfarande fungera för de som behöver skaffa pass eller har andra ärenden som att lämna in hittegods på polisstationerna, säger Håkan Englund.

BÖRJE GUSTAFSON

Mer läsning

Annons