Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya riksvägen dröjer

Annons

- Vi har ju i stora drag tre huvudalternativ, en västlig sträckning enligt den tidigare arbetsplanen, en ombyggnad av befintlig väg samt en helt ny sträckning öster om bebyggelsen. I dag ser jag det som ganska öppet vilket av alternativen som det slutligen kommer att bli, men jag tror att det kanske inte blir så lätt att komma tillbaka med det västliga förslaget som departementet tidigare förkastat, säger projektledaren Rolf Wimark vid Vägverket region mitt.

Annars verkar det som att en majoritet av ortsborna tycker att just det västliga förslaget är det rätta. Det framgår av de remisssvar som Vägverket fått in kring de olika förslagen till vägdragning. I stort sett är remissrundan klar, Vägverket väntar i dagarna på svar från länsstyrelsen.

Sedan räknar Wimark med att Vägverket inom några månader ska komma fram till sitt nya beslut, vilket sträckningsalternativ som man ska gå vidare med.

Därefter börjar arbetet med att ta fram en ny arbetsplan, och hur lång tid det tar beror på vilket alternativ man väljer.

För det västliga alternativet finns en arbetsplan som i stora drag kan användas, men frågan är det om det är gångbart att komma tillbaka med ett förslag som regeringen förkastat på grund av natur- och kulturintressen.

För det östliga alternativet, en helt ny vägdragning i skogen öster om byn, krävs en komplett arbetsplan som det tar ett par år att få fram.

Att bygga i befintlig väglinje blir ett mellanting när det gäller tidsåtgången för arbetsplanen.

För att vägbygget rent teoretiskt ska komma igång nästa år måste det finnas en arbetsplan som vunnit laga kraft senast 31 oktober i år.

Det är tveksamt om det hinns med och bygget kan således förmodligen inte komma igång förrän 2004. Därefter kommer byggtiden - och då ska frågan om finansiering också ha lösts! Så någon ny väg innan 2005 är knappast att räkna med.

Kostnaden för de olika alternativen för vägen Tandö-Bu, som är en del av den stora turistpulsådern upp till Sälenfjällen, varierar mellan 35 och 85 miljoner kronor. Sträckan är knappt 1 mil.

Billigast är att förbättra befintlig väg men inte mer än att det blir en 70-väg. Det är sannolikt ett alternativ som varken bofasta eller turister har mycket till övers för. Det blir ju ungefär som nu.

Dyrast är en helt ny riksväg öster om byarna, en väg med bra standard, men det blir också en omväg som förlänger sträckan med drygt 2 kilometer och en vägdragning i obanad terräng.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons