Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya rekordvinster - igen

Annons

Runt 900 aktieägare och gäster hade infunnit sig till heldagen i Insjön. Dagen började med stämman, fortsatte med rundvandring på centrallagret och avslutades med en god matbit.

Ordförande Nils-Erik Johansson var traditionsenligt försedd med hammare från butiken i stället för vanlig ordförandeklubba.

Under sin drygt 80-åriga historia har företaget aldrig redovisat förlust.

- Att behålla det enkla är faktiskt det svåra, förklarade Gert Karnberger företaget framgångsrika grundfilosofi.

I en tid då börsen i stort bara går back har kursen för Clas Ohlson-aktier ökat till sju-åtta gånger sitt ursprungsvärde sedan börsnoteringen.

Förra verksamhetsåret steg den med 91 procent medan börskurserna i sin helhet minskade med 19 procent.

De anställda får också ta del av framgångarna. Men Gert Karnberger underströk att det är försäljning och vinst, och inga konstiga konstruktioner, som ligger till grund för om det blir lite extra pengar till anställda och ledning.

Även bokföringen genomsyras av enkelheten. Här finns inget trixande med goodwill, aktiverade projekt och annat som blivit så modernt.

Trots att företaget vuxit kraftigt och öppnar nya butiker på löpande band har man inte ett enda banklån. Investeringar betalas med intjänade pengar.

Nu går planeringen inför utbyggnaden av centrallagret i Insjön in i sitt slutskede. I november öppnas första butiken i Finland. Norge är sedan några år en viktig marknad.

Men postorder och Internet är också viktiga delar. Clas Ohlson hör faktiskt till de allra största internetföretagen. Och man har gått sin egen väg även här.

- Det är en villfarelse att tro att man ska sälja billigare på Internet än via övriga kanaler. Vi tjänar faktiskt mer på butiksförsäljningen. Vi har samma priser oavsett om man köper i butik, via vanlig postorder eller via Internet, underströk Gert Karnberger.

Katalogen tänker företaget inte heller överge, tvärtom är den en viktig inkörsport för nya kunder även kunder till Internet. Till hösten kommer dessutom en speciell båtkatalog.

Bolagsstämman beslöt som väntat att höja utdelningen från 1:56 per aktie i fjol till 2:20 i år.

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons