Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya "posten" - ett hinder

Annons

Det är ett ständigt motorbrus och en sky av avgaser runt Aapo Parkkila där han tvingas vänta på hjälp. Gång efter gång måste han parera med rullstolen för att inte vara i vägen för backande lastbilar, eller personbilar på väg in till verkstaden och från bensinpumparna.

Personalen kommer ut med hans paket, ut till tvätthallen, dit Aapo tagit sin tillflykt för en stund. En annan kund har uppmärksammat hans belägenhet och berättat för butikspersonalen som är vänlig och tillmötesgående. Men de har inte tid att inveckla sig i någon längre diskussion om bristen på handikappanpassning.

- Vi sitter bara här som hyresgäster, då finns nog ingen möjlighet att satsa på ombyggnader. Att posten skulle vara villig att bekosta en sådan, tror jag inte heller, konstaterar mannen från kassadisken innan han hastar vidare.

- Tid är en bristvara, har inte tid att prata med er heller, egentligen...

Aapo Parkkila tycker att postservicen försämrats mycket.

- Jag förstår inte varför paketutlämningen flyttats just hit? Varför inte till Lingongården, där finns betydligt bättre handikappanpassning. Eller till Konsum på Ludvika Gård, där är det väldigt smidigt att ta sig in.

Även om Aapo skulle kunnat ta sig uppför den höga kanten utanför, kan han inte öppna dörren.

- Det finns ingen öppningsknapp, visar han.

- Och det är ju inte bara jag som reagerar, jag känner många som drabbas av det här.

Möjligheten finns att få sina paket hemkörda. Då blir avgiften 15 kronor per gång. För Aapo, som ofta beställer sina kläder, blir utgifterna täta. Dessutom vill han helst hämta sina paket själv.

- Det är konstigt att det ska behöva bli så här, men det är väl fråga om pengar, funderar han.

- Posten tjänar miljoner varje år, vart tar de vägen? Det verkar vara hål någonstans, skämtar han, innan han kryssar mellan bilarna på väg hem igen.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons