Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya biljetter

Annons

- Det är unikt att sju trafikhuvudmän gör en sån här upphandling. Förutom att vi spar pengar, så blir det också enklare att resa över länsgränserna när vi får samma system, säger Christer Silfverin, vd för Dalatrafik.

Förutom Dalatrafik och Tåg i Bergslagen deltar Värmlandstrafik, Karlstad stad, samt länstrafiken i Västmanland, Uppland och Gävleborg.

- Örebro kan eventuellt också komma med, säger Silfverin.

- Det här är en mycket stor affär. Därför räknar vi också med att stora utländska bolag kommer att vara med i upphandlingen. Bara för vår del räknar vi med att det kostar 25-30 miljoner kronor. Totalt handlar det om över 100 miljoner, säger Silfverin.

Ett biljettsystem för kollektivtrafiken är ett komplicerat system.

- Bara i vårt län görs 13 miljoner resor per år - allt från skolresor till arbetspendling och pensionärsresor. Det innebär många olika kort och priser och väldigt många olika försäljningsställen, framförallt på våra 240 bussar.

Det gamla systemet har uppgraderats flera gånger, senast inför millennieskiftet då det nya så kallade kontaktlösa kortet infördes.

- Det har funkat rätt bra för oss. Men ett system som lappats och lagats under många år kräver mycket underhåll. Till slut finns inga reservdelar längre. I Värmland har man drabbats av det. Därför blir Värmlandstrafik först med systemet. Vi siktar på att ha det inför trafikstarten 2006.

Silfverin tycker det är bra att Dalarna inte är först ut.

- Det kan vara väldigt besvärligt att köra i gång ett nytt biljettsystem. Det är bra att andra får testa innan vi kör i gång.

Med det nya systemet räknar Dalatrafik med att det ska bli enklare att få in statistikuppgifter.

- Statistik blir allt viktigare inför beslut om hur trafiken ska bedrivas, säger Silfverin ser också fram emot att Tåg i Bergslagens fordon utrustas med biljettmaskiner.

- I dag finns inga biljettmaskiner i tågen. Därför har vi väldigt dålig koll på vilka som reser med våra periodkort på tågen.

- Och för resenärerna är det bökigt. Eftersom det inte syns utanpå våra kort om det är giltigt så måste man i praktiken kunna visa kvitto på att man har periodkort och är berättigad att resa på tåget.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons