Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny teori bakom barns språkutveckling

Annons

Varför växer ordförrådet dramatiskt hos barn runt ett och ett halvt år? Det beror på att de både kan lära sig flera ord samtidigt och uttala allt svårare ord, visar en ny studie i tidskriften Science.

Det är väl känt att talet formligen exploderar hos barn som är runt 18 månader gamla. Det lär sig plötsligt allt fler och svårare ord.

De flesta studier hittills pekar mot att det är komplicerade mekanismer i hjärnan som gör att ett och ett halvt-åringen plötsligt upptäcker att saker faktiskt har namn, och att barnets användning av sitt allra första ord blir till god hjälp när det ska lära sig nya ord.

Nu lanserar forskare vid Iowauniversitetet i USA en teori, grundad på en matematisk analys, som i stället hävdar att det kan vara betydligt enklare processer som utlöser den snabba språkutvecklingen.

Enligt dem är förklaringen att barn kring ett och ett halvt års ålder har kommit till ett stadium då de börjar upprepa ord, lär sig flera ord samtidigt och dessutom tillägnar sig allt svårare ord.

Enligt McMurray innehåller språket betydligt fler svåra än enkla ord. När barnet kommit över tröskeln att inte bara lära sig de enklaste orden utan ord som är övervägande medelsvåra och svåra, då gör barnet snabba språkliga framsteg.

Han tror inte att komplicerade mekanismer i barnens hjärna behöver vara en förutsättning för den snabba språkutvecklingen vid 18 månaders ålder.

TT

Mer läsning

Annons