Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny riksväg tidigast 2016

Annons

Det säger Lovisa Lagerström Lantz, pressekreterare hos infrastrukturminister Ulrica Messing (s).

Vägverket föreslog i somras att vägbygget vid Ludvika skulle startas tidigast 2012-2015. "Förslaget är så dåligt det kan bli", sade Ludvikas kommunalråd Roger Stål (s) till NLT den 5 augusti.

I går kväll var Roger Stål om möjligt ännu mer besviken när NLT förmedlade nyheten till honom.

- Det är det värsta man kunnat befara och väldigt, väldigt oroväckande, säger han.

Riksdagsmannen Per-Erik Granström (s) från Ludvika var djupt nedstämd när tidningen nådde honom i Stockholm.

- Besvikelsen är stor. Riksvägsbygget togs fram för att stärka Ludvika och Grängesberg och bygga upp samhällena för framtiden efter att gruvan i Grängesberg stängts 1991.

-Men det är tydligt att man tycker att det är viktigare med en ny motorväg mellan Falun och Borlänge som kompensation för det nedlagda regementet än att vi får pengar till Ludvikaområdet. Det tycker jag är fel, motorvägen hade kunnat vänta, säger Granström.

Även kommunchefen Kalle Gustafson och kommunens näringslivschef Jan Björnehaag uttalar stor besvikelse.

-Jag är bedrövad. Det här innebär att förlamningen när det gäller nyetableringar till Ludvikaområdet kommer att kvarstå, säger Gustafson.

- Det här är inga bra nyheter för Ludvikas medborgare. Företag har klart uttalat att en förutsättning för en etablering är att nya riksvägen blir byggd, säger en modstulen Björnehaag.

Bengt Andersson (m) är andre vice ordförande i kommunstyrelsen och är även han oerhört besviken.

- Jag har ivrat för att vi skulle få vägen byggd. Det är viktigt att få bort trafiken från Ludvika centrum. En ny väg skulle medföra nya etableringar vid både Lyviksberget och Hillängen.

Erik Magnusson i Persbo som har varit en av de främsta motståndarna till den föreslagna dragningen av nya riksvägen, är tillfreds med att vägbygget skjuts på framtiden.

- Det är ju ett så tokigt förslag som skulle innebära att man bygger inne i tättbebyggda områden i Ludvika och här ute skulle vägen ha dragits rakt över källsystemet Persbo däljor.

- Tänk om Ludvikas politiker redan på 80-talet hade kunnat samarbeta med politikerna i Smedjebacken. Då hade vi kanske redan haft en ny väg byggd över Högfors, vidare utanför Ludvika och fram till Norsbro och sedan på östra sidan av Hillen.

- Det är helt klart att den nuvarande vägen är urusel och att det behövs en ny väg. Men så länge politikerna här i Ludvika framhärdar med denna sträckning så är det bra att det inte blir något av planerna, deklarerar Erik Magnusson.

Karl-Axel Eriksson i nätverket Samverkan för förbifart, där elva föreningar är medlemmar, känner glädje över beskedet från regeringen. Han är övertygad om att det föreslagna vägbygget aldrig blir verklighet

-Men jag är inte överraskad. I höstads erkände Vägverket för första gången att den nya vägen skulle vara samhällsekonomiskt olönsam. Vägverket hade kommit fram till att samhällsnyttan inte kan värderas till mer än hälften av den beräknade byggkostnaden på 550 miljoner kronor, framhåller Eriksson.

Kan förespråkarna för den nya vägen agera på något sätt så att vägbygget trots allt kommer i gång före 2016?

-Nej, det är inte möjligt att göra något nu. Det här är inte skojigt, svarar Per-Erik Granström med tung stämma.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons