Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny järnväg prioriteras

Annons

Sträckan Falun-Borlänge är i dag hårt trafikerad. Redan i dag är det svårt att ta igen driftsstörningar och förseningar på grund av den täta trafiken på sträckan. I och med Tåg i Bergslagens etablering har persontrafiken ökat rejält och enligt den prognosen som har gjorts kommer den trenden att hålla i sig.

Järnvägen mellan Falun och Borlänge är också i behov av omfattande renoveringsarbeten, bland annat behöver räls bytas ut och likaså signalsystemet.

Redan i mitten av 1990-talet fanns det framskridna planer på att bygga om järnvägssträckan Falun-Borlänge. Den gången fanns det dock inga pengar till projektet.

Den här gången ser det emellertid ljusare ut då Banverket har fått mer pengar i sin budget. Falu kommun har därför förhoppningar om att kostnaderna för en ombyggd och bättre järnväg ska komma med i Banverkets investeringsplan för 2004.

I den förstudie som Banverket nu presenterar finns samtliga förslag i två varianter - med eller utan dubbelspår. Enkelspår är ett billigare alternativ men mindre effektivt än dubbelspår.

Det förslag som både Falu och Borlänge kommun är intresserade av är UA4 med dubbelspår ( se fakta nästa sida), eftersom snabba och tillförlitliga järnvägsförbindelser med hög kapacitet är viktigt för utvecklingen i regionen. Kommunen vill också få bort järnvägen från Runns strandlinje samtidigt som man skonar kulturmiljö i Ornäs.

På torsdag tar byggnadsnämnden ställning till vilket förslag som den ska förorda i sitt remissvar.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons