Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny hastighet på nya vägen 100

Annons

Vägverket utreder just nu om landets vägar ska få nya hastighetsgränser.

Det som diskuteras är nya intervaller:

4 Endera 20-intervaller (inklusive 30 km/timmen), alltså 40, 60, 80, 100 och 120 km/timmen.

4 Eller 10-intervaller, med början vid 30 och stopp vid 120 km/timmen.

4 Eller behålla dagens hastigheter.

- Vi har fått regeringens uppdrag att komma med förslag. Vi har testat de olika modellerna på tre ställen i landet, två i södra Sverige och i Härjedalen. Hittills är alla positiva, säger vägdirektören Håkan Wennerström, bosatt i Falun men med kontor i Härnösand.

Varför förändra hastigheterna?

- Hastigheterna har stor betydelse, både för miljön och för säkerheten.

- Målsättningen är att minska antalet döda i trafiken och för att nå det målet behöver vi troligen göra något, kommenterar Wennerström vidare.

Det positiva med 10- och 20-intervaller är att hastigheterna i tätorterna kan sänkas.

- 30 km/timmen gäller utanför de flesta skolor i dag. Men inne i städerna kan det ofta vara en fördel om hastigheten begränsas till 40 km/timmen.

- Och de nya fartgränserna öppnar också möjligheter att ha 120 på de allra bästa motorvägarna, som går långt bort från tätbebyggt område, säger Wennerström.

Vägverket ska ha sitt förslag klart till den 1 september.

Innan dess ska man utreda frågan vidare.

- Vi vill förstås sätta fokus på diskussionerna. Innan vi lämnar ett svar till regeringen ska vi ha överläggningar med i första hand polisen, näringslivet och kommunerna, fastslår Håkan Wennerström.

De nya fartgränserna kan också beröra den nya riksvägen 50, som nu byggs mellan Falun och Borlänge.

När vägen öppnas ordentligt för trafik i höst, troligen i november, kommer fartgränsen att vara 90 km/timmen som högst.

Efter besiktning och ny asfalt och planterade omgivningar - det jobbet ska vara klart till hösten 2006 - är det troligt att maxfarten sätts till 110 km/timmen.

Eller 100 km/timmen, om man nu bestämmer sig för att sjösätta 20-intervallerna.

- Trafiksäkerheten går i främsta rummet. Och de högre hastigheterna är inte bra för miljön, säger Wennerström.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons