Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny bussväg upprör

Annons

I snart fem år har kommunen arbetat med Hälsinggårdsprojektet.

En hel del är redan gjort, bland annat Kopparvägens nya utformning.

Just nu bygger man om Tranbärsvägen. I höst flyttas nämligen busstrafiken, som tidigare gick på Verkstadsvägen, till Tranbärsvägen - där man genom en elektronisk bom bara ska släppa fram bussar.

- Då får vi fullt upp att sitta här på trappan och titta på alla bussar som ska brumma fram här. 90 bussar per dygn. Det är förskräckligt, säger Mats Lindqvist.

Flera boende i området Tranbärsvägen/Ljungvägen och andra angränsande gator har överklagat kommunens beslut att ändra bussgata.

Men fått nej.

- Det är klart att vi vägde för lätt i länsrätten. De gick förstås på kommunens linje, säger Ove Dahlander.

Någon möjlighet att överklaga till kammarrätten i Sundsvall anser man sig inte ha.

- Vi måste ha nya argument för att få prövningstillstånd. Det har vi inte lyckats få fram. Det är kört för oss nu. Vi mår dåligt, säger han.

De båda grannarna på varsin sida av Tranbärsvägen lever nu mitt i ett byggarbete. Grävmaskiner bryter upp asfalt. Stenupplag ligger vid tomtgränserna.

- Jag tycker allt detta är kaos. Vi förstår inte varför man flyttar bussarna från Verkstadsvägen. Den är bred och fin. Där har inte en enda olycka inträffat.

- Och nu ska man bygga en busskur mitt emot skolan. Är det trafiksäkert? Och en av grannarna har fått sin stenmur inbyggd av busshållplatsen. Och hur det går med en häck vi har vet vi inte... den kanske dör, säger Birgitta.

Kommunen anser att man uppfyllt det ansvar man har. Man har vid ett flertal informationsmöten tagit hänsyn till de boendes önskemål.

- Politikerna valde mellan tre varianter som fanns efter utredningsarbetet. De valde Tranbärsvägen, säger gatuchefen Anders Liljekvist, som menar att bussflytten ger flera fördelar:

n Fler får kortare väg till den nya busshållplatsen.

n Skolbusstrafiken säkerställs.

n Man vinner tid. Den nya bussdragningen minskar körtiden med två minuter.

n Ekonomisk vinst. Den nya bussvägen blir 100 000 kronor/år billigare.

n Bygget av en gång- och cykelväg gör området mera trafiksäkert.

I höst ska det mesta vara klart. Kvar är då några bitar innan projektet är i hamn: ett antal trädplanteringar, upphöjda ytor efter Hasselvägen, fartdämpande åtgärder efter #Blockhusvägen, nya cykelbanor och Ekvägen som blir trädgårdsgata.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons