Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu väntar ett toppmöte med SJ

Annons

- Jag är förvånad att SJ vill dra ned trafiken så mycket. Det blir förstås svårt för oss att gå med på det.

Det säger Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen.

För att kunna ändra så mycket som SJ vill i avtalet krävs att det har skett väsentliga förändringar av förutsättningarna för avtalet.

SJ tycker det.

Men det tycker inte Prenler:

- Förutsättningarna med nya tåg var ju kända för SJ och SJ om någon borde ju ha erfarenhet av nya tåg. Historiskt sett har inte Reginorna varit sämre än andra nya tåg. Det har alltid funnits barnsjukdomar, säger Prenler.

Det är bara drygt ett år sedan, juni 2001, som det första tåget i det nya trafikupplägget rullade i väg.

Avtalsperioden mellan Tåg i Bergslagen och SJ löper över fem år. Med en option, en möjlighet för parterna att förlänga avtalet med ytterligare tre år.

Prenler håller med om att detta är ett hårt slag mot hela projektet:

- Visst är det så. SJ vill ju ha mindre trafik än vad som fanns innan Tåg i Bergslagen startade. Själva idén med det nya trafikupplägget var ju att öka tågtrafiken för att skapa bättre möjligheter till arbets- och studiependling, en utveckling för regionen för att folk ska kunna bo kvar och pendla till andra arbetsområden.

Nu kommer det först att bli en träff mellan Tåg i Bergslagen och SJ på allra högsta nivå. Det innebär från SJ styrelseordförande Ulf Adelsohn och koncernchefen Jan Forsberg, och från Tåg i Bergslagen vd...n Mikael Prenler och styrelseordförande Sören Larsson, kommunalråd i Hallsberg.

Dessutom är näringsdepartementet inkopplat. Enligt SJ, som diskuterat med ledningen i departementet, är också näringsdepartementet intresserad av en konstruktiv lösning, att nå ett trafikupplägg som bättre ska gagna alla parter.

- En möjlighet till viss omförhandling, en liten ventil, finns alltid. Men om man förändrar avtalets identitet, alltså gör stora förändringar, är frågan om man inte måste göra en ny upphandling. Och att dra ned trafiken med mer än hälften är onekligen en stor förändring, säger Prenler.

Men det är nog ingen överdrift att påstå att hela projektet Tåg i Bergslagen är i gungning.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons