Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska här svaras!

Annons

Nu prioriteras tillgängligheten till vården på telefon. Genom åren har befolkningen emellanåt fått svaret av en telefonsvarare, "återkom i morgon" eller inte alls fått kontakt under dagen.

Det ska inte få förekomma.

Det är en förtroendefråga för hela vården med hög tillgänglighet för medborgarna. Våra vårdcentraler är inte sämre än andra i vårt land, vi ligger på ett medeltal, men med stora variationer mellan vårdcentralerna.

Vårdcentralernas sjukvårdsrådgivning måste arbeta för en 100-procentig svarsfrekvens.

Dessutom kräver vårdgarantin en kvalificerad bedömning, vid den första kontakten.

Arbetet med sjukvårdsrådgivning värderas upp, ny teknik med beslutsstöd ska tillföras vårdcentralerna och de ska samarbeta med varandra för att klara alla telefonkontakter.

Många har gjort insatser för att öka telefontillgängligheten, bättre bemanning när det ringer som mest, särskilda telefonnummer för receptförnyelse eller att ändra tidsbokning, ökar tillgängligheten till rådgivningen.

Nästa steg blir att den sjukvårdsrådgivning som sker på icke dagtid, samordnas med primärvården och därmed kan organiseras så att svarstiderna förbättras avsevärt under de tider befolkningen ringer som mest.

För vänsterpartiet är en bra tillgänglighet är en förtroendefråga.

De politiska intentionerna är tydliga:

Medborgarna ska få svar i telefon första dagen. Medan andra partier gnäller om väntetider, gör vi något åt dem.

LARS-OVE HAGBERG (V) LANDSTINGSRÅD

Mer läsning

Annons