Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kan spelet börja

Annons

Verf Lena Egardt, som skrivit både textmanus och musik till hela föreställningen, är så glad och tacksam över all ideell hjälp hon får från så många intresserade.

- Utan alla deras insatser skulle det inte gå att genomföra musikalen. De har lagt ned många, många timmar på att få allt att klaffa.

- Speciellt beundrar jag barnen som tränat i två års tid utan att se något slut, säger Verf Lena.

- Jag är inte nervös. Jag hoppas bara att allt det tekniska kommer att fungera, säger hon.

Att repliker och sånger sitter som de ska, och att skådespelare kommer in och går ut när de ska det behöver inte Lena bry sig så mycket om. Det jobbar regissören Suzanne Danielsson, från Sollerön, med van hand med och aktörerna blir mer och mer säkra på sina olika roller och vad de ska göra..

När tidningen besökte sporthallen drygt en vecka före premiären, var det ett mycket organiserat kaos som rådde. Ljud- och ljusanläggningarna monterades och trimmades in och hela föreställningen spelades igenom, med avbrott för att rätta till detaljer.

Mitt i alltihop kom Sveriges Television för att filma förberedelserna .

Under repetitionerna hade man inspelad musik till alla sånger, men i mitten av denna vecka blir det levande musik. Då kommer ett antal unga musiker från Musikkonservatoriet i Falun, musikhögskolorna och några musiker från Älvdalen, för att se till att den musikaliska kvalitén på musikalen blir den bästa möjliga.

När älvdalingar och publik från både Dalarna, Stockholm, Uppsala, Lund och andra platser sedan bänkar sig för att se någon av de fyra föreställningarna kommer de att få se en märkvärdig produktion.

För första gången i historien spelas då en musikal, helt på Älvdalska, upp med nyskriven musik av en Verf Lena Egardt som har lagt ned en stor del av sin själ i musikalen.

På scenen finns en genomskinlig duk där bakgrunder och svensk textning visas med datorhjälp. På det viset kan även de som inte förstår Älvdalska få behållning av texterna.

Nästan allt blir ovanligt. På ett annat sätt än vanligt. Precis som musikalens namn O$erwais betyder om man översätter det till svenska.

Även handlingen i musikalen är ovanlig. Den börjar i nutida dataåldern. Två flickor, spelade av Tina Matsson och Elin Egardt, får, med datorns hjälp, göra en tidsresa genom Älvdalens historia. Både bakåt och framåt i tiden.

Med en hel del nyförvärvad kunskap landar de så småningom i sin egen tid.

BJÖRN REHNSTRÖM

Mer läsning

Annons