Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu får Dalatrafik på pälsen - uppmuntrar unga att supa

Annons

Dalatrafiks tv-reklam får kritik. Malin Elofsson, 23 år, tycker att den uppmuntrar unga att festa och dricka alkohol:

- Spyor, klotter och skadegörelse i bussarna är ju inget man hädanefter vill höra Dalatrafik klaga över.

Malin Elofsson i Borlänge har reagerat över hur Dalatrafik säljer busskort till ungdomar under 20 år. I tv-reklamen har en ungdom tråkigt, men med hjälp av busskortet sker förvandlingen. Plötsligt befinner man sig på en fartfylld fest. Tack vare busskortet.

- I reklamen visas ingen alkohol vad jag kan se. Men det ser då ut som de är påverkade av något, säger Malin Elofsson.

- Vi har redan ett tillräckligt stort problem med unga som missbrukar, vi behöver ju knappast uppmuntra till missbruk.

Enligt Dalatrafik valdes fest-temat därför att det gör sig bra i tv. "Och de flesta unga går väl på någon fest". Syftet är att sälja busskort till unga, lyfta fram buss som ett billigt och trafiksäkert sätt att ta sig till olika aktiviteter. Att bolaget skulle kunna påverka ungas festande tror man inte.

- Och det är en alkoholfri fest. Det syns inte i tv men så är det, säger Tomas Nordholm, Dalatrafik.

Malin Elofsson tycker för sin del att Dalatrafik kunde valt en annan vinkel:

- Som att man blir mer självständig med ett busskort. Att man blir mer oberoende av föräldrarna. Att man själv kan åka till träning eller andra aktiviteter.

- Om jag varit förälder och haft en dotter i 15-årsåldern hade jag inte velat att hon skulle se det här.

Malin läser till undersköterska:

- Vi har pratat om det här i klassen, ingen tycker att det är bra reklam.

Om Dalatrafik lyckas sälja fler busskort genom den festpräglade reklamen är ännu oklart. Kampanjen pågår just nu för fullt i tv, radio och tidningar.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons