Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu byter SJ fot - X 2000-tågen till Dalarna igen

Annons

Tåget kommer nämligen inte att stanna alls i södra Dalarna, vilket ledde till en hel del besvikna röster.

Forsberg förklarar varför SJ ändrat sig, och nu återigen ska köra X 2000-tåg mellan Dalarna och Stockholm:

- Dels har vår ekonomi blivit bättre, dels har vi lyssnat på de synpunkter vi fått från Dalarna. Vi har gjort bedömningen att det finns en god möjlighet att få en lönsam X 2000-trafik mellan Dalarna och Stockholm.

Då krävs att tågen är belagda till minst 50 procent (av de 300 platser som finns).

Det kommer att vara nyrenoverade X 2000-tåg som ska trafikera Dalarna.

- Vi håller på att rusta upp X 2000-tåg för nästan en halv miljard. Det blir tåg som får en helt ny interiör och exteriör, som får väl fungerande internetuppkopplingar och mobiltelefontäckning.

Enligt SJs preliminära planer kommer ett X 2000-tåg att avgå från Falun klockan 6.18 på vardagar, ett tåg som är i Stockholm 8.44. Det blir också en avgång från Borlänge klockan 13.47.

Från Stockholm blir det avgångar 10.45 samt 16.45.

Ett problem är dock att tågen från Falun/Borlänge inte stannar förrän i Uppsala. Alltså inget stopp i södra Dalarna. Vilket vållade protester från politiker från Hedemora och Avesta, som var på plats under gårdagens järnvägskonferens i Borlänge.

- Är vi än en gång lurade av SJ? undrade Avestas kommunalråd Ulf Berg.

- Även om det finns andra avgångar så är det när X 2000-tåget går som de allra flesta vill resa. Vi får då ta mjölktåget som går långt tidigare, eller komma fram mycket senare, sade Gun Drugge från Hedemora.

- För att kunna kapa restiderna måste vi ha så få stopp som möjligt. Samtidigt som det finns krav på att tåget ska stanna vid så många ställen som möjligt. Detta är en avvägning vi har gjort, säger Forsberg.

Han berättade att även Inter-citytåget kommer att få fräschare vagnar. De gamla slitna 60-talsvagnarna tas ur trafik på sträckan, och ersätts med 80-talsvagnar.

Från i går blev det också möjligt att köpa Tåg i Bergslagen-biljetter även från SJ:s försäljningsställen, inklusive Internet och biljettautomaterna.

Flera som deltog i konferensen efterlyste Reginatåg på Dalabanan.

- X 2000 är ett gammalt koncept. Med Reginatåg kan man stanna på fler ställen och ändå tjäna en hel del i restid, sade lokföraren och vänsterpartisten Leif Lindström.

Reginatåg på Dalabanan är dock inte aktuellt enligt SJ-chefen. Möjligen då de nya dubbeldäckarna, som SJ börjar under nästa år.

- Men de tågen är inte aktuella för Dalarna under 2005.

Bertil Daniels från Leksand undrade om inte SJ kunde lämna Dalabanan till Tåg i Bergslagen, så att den samordning som passar bäst ordnas inom regionen.

- Det är inte aktuellt. Vi ska satsa på Dalabanan och bygga upp en bra trafik, svarade Forsberg.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons