Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Nu är målet att flyget ska bära sig själv"

Annons

1 juli ska det nya bolaget AB Dalaflyget sjösättas och därmed tar det nya bolaget över gällande trafikavtal som löper fram till den 31 oktober.

- Handlingar för ny upphandling av en femårsperiod skickas ut under nästa månad, säger Johan-Olov Olsson, Mora kommuns representant som varit med och format AB Dalaflyget.

- När gällande trafikavtal med Skyways träffades, fanns redan planer och ambitioner att bilda AB Dalaflyget under löpande avtalstid. Därför skrevs en klausul om att avtalet kan föras över till ny huvudman vilket alltså kommer att ske när bolagsbildningen är klar i sommar, säger Johan-Olov Olsson.

AB Dalaflyget tar över all personal vid flygplatserna och bolaget kommer att ha sitt säte i Borlänge.

Johan-Olov Olsson tror inte det kommer att finnas något utrymme för rationaliseringar, åtminstone inte när det gäller Mora-Siljan flygplats.

- Som jag ser det är organisationen redan så slimmad att alla kvarvarande funktioner behövs.

För Mora kommuns del kostar det 2,6-2,8 miljoner kronor om året under femårsperioden för själva flygplatsdriften. Tillkommer gör sedan fördelningen av kostnaden för flygtrafiken, den som ska upphandlas för femårsperioden.

- Där kan vi förutsätta betydligt bättre villkor än vad gäller de korta avtalstider vi haft för trafik de senaste åren, säger Olsson.

För närvarande betalar Mora kommun 480 000 kronor i månaden för Skyways-trafiken.

Driftunderskottet för flygplatsen ligger på 4,7 miljoner kronor på årsbasis.

- AB Dalaflyget och det längre trafikavtalet kommer att vara en bättre affär för Mora än nuvarande upplägg och målsättningen är att under den här avtalstiden arbeta in flyget så att trafiken ska bli självbärande, sammanfattar Johan Olov Olsson.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons