Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är lekstugan på vägen igen

/
  • På vägen igen. Erik Mattis har fått ut sin gamla BMW på vägarna igen efter flera års upprustningsarbete.
  • Bakparti. Så här ser 60-talsbilen ut bakifrån. Under bakluckan sitter en tvåcylindrig BMW motorcykelmotor på 35 hästar.
  • Nyskick. Ett tag fick bilen vara lekstuga, nu är den upprustad till nyskick och klarade besiktningen utan problem.
  • Enda ägaren. Erik Mattis, Sörnäs, bakom ratten på sin unika 60-tals BMW som han ägt sedan den var ny.

Annons

- Det är en kul bil, tämligen ovanlig i dag. Så vitt jag vet så finns det nu bara två sådana här i trafik i Sverige, den här och en till, säger Erik.

Erik har som sagt haft bilen sedan den var ny. Han köpte den i Orsa och den kostade då 11 600 kronor.

- Jag körde den 9 000 mil på sex år och sedan hamnade bilen i en lada där den blev stående i cirka 30 år. En tid tjänade den som lekstuga åt barnen, men de var nog tämligen försiktiga för den tog inte så stor skada av lekstugeperioden, berättar Erik.

För tre-fyra år sedan fick han idén att börja renovera sin gamla bil. I dag är den upprustad till nyskick. Nyligen gick den genom kontrollbesiktningen utan anmärkning.

- Motorn var i gott skick och behövde bara en servicegenomgång. Men jag har lagat en del rostskador, fått en ny klädsel sydd lika som original och lackat om bilen i den ursprungliga färgen, fjordgrå, säger Erik.

Om dagens BMW-bilar är hästkraftstinna prestigemaskiner så var det inte riktigt lika på 60-talet. Ekonomiskt var den tyska bilfabriken då på fallrepet.

Eriks 60-tals BMW har en tvåcylindrig boxermotor på 35 hästkrafter, lika som på de välkända BMW-motorcyklarna med en cylinder utåt varje sida. Motorn sitter bak i bilen, som på folkvagnsbubblorna.

- Den gör sina modiga 120 kilometer i timmen och den går riktigt fint på vägen, säger Erik Mattis som ska visa upp sin gamla pärla på en och annan veteransbilsträff framöver.

Mer läsning

Annons