Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är banan invigd

Annons

Lokförare Maria Rooth satt vid spakarna och tåget gav gäll signal för infart.

Ett brokig skara, som väntat och tittat på klockor, konstaterade småsyrligt att Banverket inte höll tid.

Hemvärnets musikkår från Borlänge gav fanfar och spelade skön musik. En blågul fana vajade och i fikatältet väntade kaffe och tårta för alla.

Farmor Zarah Hildén tog ett fast grepp om barnbarnets hand. Liten och stor trängdes för att följa invigningen

- Ett historiskt ögonblick, saBanverkets ställföreträdande generaldirektör Per Olof Granbom, som sedan klippte blågula

bandet. Folk applåderade.

Hela brukssamhället syntes vara på fötter denna dag när omdebatterade Grycksbobanan äntligen invigdes.

50 miljoner har banan kostat.

- En bandel värd varje krona, sa Stora Ensos Sverigechef Yngve Stade och såg likheter mellan Grycksbobanan och sagans Törnrosa, som efter slummer väckts till liv.

- Stora Enso är en av landets största transportörer med cirka 4,5 miljoner ton papper per år behöver ett miljövänligt, starkt och pålitligt transportsystem som passar in i dagens samhällsbild.

- Grycksbobanan räddar jobb och miljö. Brukssamhället och riksvägarna slipper 12 000 lastbilar per år, sa Lennart Westman, Stora Ensos vd i Grycksbo.

Banverkets regionchef Nils Erik Bergström lovade speciell trafiksäkerhets information till alla skolor. Inga tåg har rullat på Grycksbobanan sedan 1987, alla måste bli vaksamma. Nu blir det två transporttåg som rullar mellan Falun - Grycksbo, en morgontur och en eftermiddagstur hela veckan.

Museiföreningen Gefle Dala Jernväg siktar i varje fall in sig på söndagståg med ånglok och gamla vagnar, rälsbuss annu dazumal och speciella tågäventyr på färdiga bandelen Falun-Grycksbo.

Museiföreningens P.O Trång ser möjligheter med banan och Grycksbos gamla stationshus.

- Storas intresse för Grycksbobanan väcktes när museieföreningen började byta tusentals

sliprar.

- En historisk milstolpe är rest, anser P O Trång. Snart kanske vi kan erbjuda en tågbiljett för

söndagstur på Hanröleden tur och retur, 30 minuter tågfärd med ånglok mellan Falun Grycksbo.

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Mer läsning

Annons