Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NTF: Många miljöbilar inte säkra nog

Annons

Nära hälften av de bilmodeller som miljösubventioneras är inte tillräckligt trafiksäkra, säger Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

"Det är mycket olyckligt att subventionerna ska gynna bilar som inte är trafiksäkra", skriver landshövding Björn Eriksson, ordförande för NTF, tillsammans med Anders Sundström, vd i Folksam, på Dagens Nyheters debattsida.

De anser att en modern krocksäker bil ska få fem stjärnor i Euroncaps krocktest samt ha antisladdsystem, bältespåminnare och ett effektivt whiplashskydd. Utifrån dessa krav underkänns 18 av 37 testade bilmodeller som omfattas av regeringens nya miljösubventioner.

Enligt Björn Eriksson finns det en "blind fläck" mellan miljöpolitik och trafiksäkerhetspolitik som behöver uppmärksammas.

NTF anser att det är fel att förmånsbeskatta extra säkerhetsutrustning i företagsbilar. Dels i sig, för att det är bättre att folk skaffar sig sådan utrustning, men också för att bilarna i andra hand även kommer de ut på den vanliga bilmarknaden, säger han till TT.

Miljöminister Andreas Carlgren tillbakavisar NTF:s och Folksams kritik.

Han hävdar att ett genomförande av NTF:s och Folksams förslag skulle innebära att staten enbart gynnar de stora bilarna.

Den danska modellen vill han inte uttala sig om.

TT

Mer läsning

Annons