Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nornvägen miljonrustas

Annons

-Vi fick in fem anbud och uppdraget går till Hallkvist & Karlsson, ett företag med säte i Östersund. Deras anbud låg på elva miljoner och var det lägsta. Högsta anbudet var på 18 miljoner kronor.

Det berättar Börje Staffas, projektledare vid Vägverket i Falun. Rusten av Nornvägen har planerats i ett par år och som Staffas ser det är det nödvändigt att den blir åtgärdad.

-I tjällossningstider är vägen jäkligt bedrövlig men nu ska det förhoppningsvis bli bättre.

Projektet är det största på grusvägssidan i Dalarna i år. Den urgamla kurviga skogsvägen trafikeras i genomsnitt av mindre än 50 fordon per dygn, men Börje Staffas uppger att tendensen är att trafiken ökar.

-Det blir mer och mer trafik till Norn och dessutom trafikeras vägen av många fordon som används i samband med skogsarbete.

Östersundsföretaget som fick jobbet bildades för cirka fem år sedan och har gjort en hel del jobb åt Vägverket i Jämtland. Företaget ägs av Sven-Erik Hallkvist, 47, och Pär Karlsson, 41.

-I Dalarna har vi tidigare haft en del räckesjobb men inga rena vägjobb. När vi kan komma i gång med Nornvägen beror på hur våren framskrider men förhoppningsvis i maj. Jobbet ska vara klart i mitten av oktober, säger Hallkvist.

Företaget kommer troligen att använda egna grävmaskinsförare medan övriga sysslor som hör till vägprojektet köps in. Bland annat kommer lastbilsägare att kontrakteras.

-I vårt uppdrag ingår att dika, sätta in nya trummor och grusa vägen. Totalt är det cirka 60 000 ton grus som ska läggas på och det motsvarar uppåt 2500 lastbilslass.

En hel del tunga fordon kommer att finnas efter vägen i sommar men trots att vägen är smal så har ansvariga inga funderingar på att ens under kortare perioder stänga av vägen. Personbilsförare ska nog kunna ta sig förbi grävmaskiner och andra fordon, resonerar man.

Nornvägen betraktas som en kulturväg och länsstyrelsen har gett Vägverket bestämda direktiv om vad som får och inte får göras nu när vägen ska rustas ordentligt för första gången på flera tiotals år.

-Vi får till exempel inte spränga hur som helst och vi får inte räta ut kurvor. Vägen kommer även i framtiden att ha sin gamla sträckning, säger Börje Staffas.

Ville ni räta ut kurvor?

- Nej det kostar väldigt mycket att göra det.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons