Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Normalpris för Hedemoraresenärer

Annons

I fredags stod det klart att kommunen blev blåst på de två nya X 2000-förstärkningarna på Dalbanan. Avgångarna gäller bara för resenärer i Borlänge och Falun.

Kommunalrådet Gun Drugge och hennes kollegor i Avesta, Säter, samt kommunerna i grannlänet Norberg och Fagersta fortsätter dock kampen för att få tågen att stanna i södra Dalarna.

En liten förbättring fick dock Gun Drugge med sig hem från SJ-konferensen i fredags.

SJ:s vd, Jan Forsberg, lovade på stående fot att resenärer som löser biljett direkt på tåget ska slippa betala extra avgift för detta.

- Nu hoppas jag att inga Hedemorabor betalar extraavgiften, det är normalpris som gäller, säger Gun Drugge.

Men om konduktören trilskas, vad ska resenären göra då?

- Då får de tala om för konduktören vad Jan Forsberg lovade inför 100 personer.

I går deltog Gun Drugge i regionalkommitténs möte där en skrivelse om tågtrafiken tecknades ner.

- Den ska skickas till Dalbanans Intressenter och Region Dalarna. Vi vill ha ett stopp i Avesta åtminstone, säger Drugge.

Svante Holmgren i Hedemora näringslivsbolag, HNB, är kritisk till att Hedemora inte omfattas av de extrainsatta avgångarna.

För de som ska till Stockholm på arbetsträffar eller konferenser blir arbetsdagen orimlig. Ofta startar sådana arrangemang vid nio-tiotiden på förmiddagen.

- Nu tvingas de ta "mjölktåget" som går 05.50 och är framme 7.47, så här får det helt enkelt inte bli. Det finns alternativ, säger Holmgren.

Han syftar på Regina-tågen som har kortare broms- och accelerationssträcka än X 2000. Lösningen på problemet finns alltså i tekniken.

- X 2000 är tillverkade för att köra längre sträckor. Regina-tågen klarar av att köra till Stockholm på samma tid även om de stannar i Hedemora och Avesta.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons