Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nordanrog - Rogs stolthet

Annons

Det verkliga dragplåstret i Rog, utanför Bjursås, i sommar är av allt att döma den fina och unika nytillverkade Rogbåten.

-Ingen i Rog har byggt någon sådan här båt under hela 1900-talet, berättar Bengt Rogström och förklarar att han använt virke från byn till båten.

-Till stäven har jag använt krokiga träd då de är starkare när de växt så naturligt.

Rogbåten utvecklades i byn någon gång under 1700- och 1800-talet då befolkningen behövde ett transportmedel för att kunna ta sig till Falun över sjön. Vägen till Rog blev färdig först år 1904.

Båtmodellen karaktäriseras av dess lättroddhet, den goda lastförmågan och att båten har en bra gång även då det går höga vågor. Båten byggdes i olika storlekar och kunde ha en eller två roddare. Den fungerade även bra för fisketurer. För byborna var Rogbåten ett nödvändigt redskap för att få vardagen att fungera.

Intresset för båtbyggeri väcktes på allvar för Rogström när han gick en studiecirkel i båtbyggeri, och var med och byggde en Rogbåt. Den här aktuella båten började Bengt bygga i oktober förra året och den blev klar i våras.

-Jag har lagt ner 500 arbetstimmar på den, berättar han.

Bengt Rogström visar att båten sammanfogats med järnkrampor, ett byggnadssätt som har anor ända sedan vikingatiden. Själva båten är byggd i fura, årtullarna av björk och årorna av gran. Träet har böjts för hand eller först värmts i ånga för att sedan böjas.

-Det var svårast att passa in spanten och att sammanfoga stäven och kölen, förklarar han.

När tidningen var på besök passade han även på att döpa båten till Nordanrog. Till sin hjälp hade han sin läromästare Göte Andersson, som han även haft stor hjälp av under bygget. Vattnet till att döpa båten tog Rogström från den bäck som rinner ut i Rog-sjön. Båten har rönt stor uppskattning i byn.

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons