Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nöjda med hemtjänsten

Annons

Enkäten är en del i gemensamma vård- och omsorgsnämndens kvalitetsarbete. 814 personer med hemtjänst har getts möjlighet att svara, liksom de 283 i personalen. 79 procent svarade.

Trygghet, inflytande och bemötande har stått i fokus i de 15 frågorna. Äldre och personal har fått samma frågor.

-På vissa håll tror personalen att brukarna känner sig tryggare än de gör, på andra håll är det omvänt, säger utredare Pernilla Engblom.

När det gäller bemötandet är betyget genomgående högt, dock en aning lägre när det gäller om man upplever att personalen har tid med brukaren.

Betyget ligger ändå nära fyra, på en femgradig skala.

Lägst blir siffran när det gäller klagomålshanteringen. Relativt få känner till att det finns en speciell blankett för klagomål och synpunkter. Här är okunskapen stor även bland personalen.

I höst ska en liknande undersökning göras bland boende och personal i särskilt boende. Senare även inom LSS-verksamheten. Resultaten ska följas upp med nya enkäter om något eller några år.

Doris Brodén konstaterar att det inte skiljer så mycket mellan vad brukare och personal tycker.

Även om hon tycker att kvalitén är bra är hon inte nöjd.

-Nöjd, det blir man om det är en femma i betyg. Men att vi ska nå dit är en utopi. Men siffrorna ska bli bättre, säger Doris Brodén.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons