Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nobbar snabb persontrafik

Annons

Dessa omfattande åtgärder är en förutsättning för att de nya Reginatågens goda fartresurser ska kunna utnyttjas maximalt och att restiderna mellan Västerbergslagen och Mälardalen-Stockholm ska kunna nedbringas.

En ombyggnad av det slitna skarvspåret på Västeråsbanans nordligaste del är sedan lång tid tillbaka ett skarpt krav från kommunkommittén för järnvägen i Ludvika och Smedjebacken. Men inte heller denna gång får ordföranden Bengt Stelin (s) och kamraterna något gehör.

- Att byta till ny bana på den här sträckan skulle komma att kosta stora pengar, uppskattningsvis cirka 100 miljoner kronor. De förutsättningarna finns inte inom överskådlig tid, klargör Per-Olof Apel, presschef på Banverket, Mellersta regionen i Gävle.

Han påminner i sammanhanget om att stora delar av Banverkets totala tilldelning på dryga 101 miljarder kronor till investeringar i infrastrukturen redan är intecknade. Hela 40 av dessa miljarder är öronmärkta för tunnelbygget genom Hallandsåsen, citytunneln i Malmö, Botniabanan och andra av makthavarna prioriterade stora projekt.

Till detta kommer många äskanden från regioner och banområden från Norrland till Skåne. I det läget måste Banverket hårdprioritera och många bandelar lämnas därhän.

- Vi har ju dessutom fått ändrade förutsättningar när pengar har dragits tillbaka och senarelagts, fortsätter presschefen som dock kan trösta de lokala tågpolitikerna i Västerbergslagen med att en viss rust kommer att ske mellan Ludvika och Smedjebacken.

- Under åren 2004-06 avser vi att öka bärigheten för godstrafiken på den delen med bland annat komplettering av ballasten. Och vidare är det någon bro som ska fixas till så det går att köra tyngre tåg.

Det tidigare löftet om nytt enklare signalsystem för Ludvika-Fagersta-delen, för 42 miljoner kronor, kvarstår men har flyttats fram till perioden 2010-15.

Beskedet om försenad fjärrstyrning kan uppfattas som ett bakslag men har den positiva sidan att tågklarerarna får en förlängd frist innan de måste flytta eller söka sig nya arbeten.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons