Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nio av tio tågsäten fortfarande tomma

Annons

Varje år åker 60 000 personer med Västerdalsbanan som trafikeras mellan Malung och Borlänge. I genomsnitt är dock bara elva procent av platserna fyllda.

Frågan är om det innebär slutet för Västerdalsbanan.

- Det är ingen fråga som jag avgör, utan det är politikerna som sköter den saken, säger Tord Hult.

Vad tycker politikerna då? Gunnar Magnusson, kommunalråd i Vansbro säger att det är oerhört viktigt att bevara tågtrafiken i Västerdalarna. Han menar att det måste finnas fungerande infrastruktur och att människor måste kunna resa på ett smidigt sätt.

Men ska man ha kvar tågen när det är så få som åker?

- Ja, jag tycker det eftersom jag är säker på att banan kommer att få fler resenärer. Nu handlar det om stenhård marknadsföring, säger Magnusson.

Enligt Gunnar Magnusson så har Västerdalsbanan tappat resenärer eftersom den har skötts dåligt de senaste åren. Många tåg har ställts in och biljettförsäljningen har inte skötts som den ska.

- Nu handlar det om att få resenärernas förtroende tillbaka, menar han.

För att locka fler resenärer till Västerdalsbanan sänktes alla biljetter med halva priset under december månad. Problemet är att de nya Itinotågen har varit tagna ur trafik under vintern, eftersom man har haft problem med låsanordningen på tågets dörrar. Under nästan hela december har man tvingats köra med gamla rälsbussar och en del turer har ställts in.

- Tyvärr har inte resenärerna blivit så många fler som vi hade hoppats på när vi sänkte priset. Men det kan ju ha med tågproblemen att göra och nu förlängs rabatterbjudandet och det billigare priset kommer att gälla hela januari månad ut, säger Tord Hult, vd för Tåg i Bergslagen.

En person som ofta åker med Västerdalsbanan är Anette Linde. Hon bor i Djurmo, men arbetar i Vansbro tre gånger i veckan. Två timmar tar det för henne att komma fram till jobbet med buss och tåg.

- Det har varit väldigt mycket krångel med tågen den senaste tiden. I morse var till exempel tåget inställt och jag fick ingen information om någon ersättningsbuss. Samtidigt är det jättebra att det finns förbindelser, säger hon.

Erik Birath är en annan pendlare. Han bor i Mockfjärd, men pendlar till gymnasieskolan i Vansbro. Han tycker att det fungerar bra, förutom när han måste stå ute i kylan och vänta på fungerande tåg.

- Men Västerdalsbanan är jätteviktig för att jag ska kunna ta mig till skolan, säger han.

Stora delar av Västerdalsbanan finansieras av skattebetalarna.

SANNA CASSON

Mer läsning

Annons