Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Next Time kan bli ny flygoperatör i Mora

Annons

Som bekant trafikerade European linjen Sveg-Mora-Arlanda när bolaget den 11 december inställde betalningarna och avbröt trafiken efter bara sex veckor. Trafiken på Sveg tillskansade sig European genom att flyga kommersiellt, trots att Rikstrafiken bestämt att trafikuppdraget skulle gå till Next Time Jet AB.

Rikstrafiken försökte i det längsta förhindra att European skulle bli operatör på Svegs flygplats. Konstaterade att bolaget under senare tid upprepade gånger ej klarat av att bedriva linjetrafik i enlighet med den allmänna trafikplikten, inte ens med ensamrätt och kompensation.

Samtidigt framhöll Hans Enelius, tillförordnad generalsekreterare vid föreningen Svenskt Flyg, att turbulensen som European skapar är väldigt negativ för flyget och främst för näringslivet som är beroende av pålitliga transporter och kommunikationer.

Nu är konkursen ett faktum och den ska handläggas av Värmlands tingsrätt, Karlstad. Till konkursförvaltare har utsetts advokat Lennart Lefverström vid Tingvalla advokatbyrå.

Han berättar att European har 42 anställda och förfogar över fyra inhyrda flygplan. De anställda finns spridda på flera orter som till exempel Sveg, Kalmar, Pajala och några även stationerade i Finland. Bolagsledningen finns i Karlstad.

Enligt skattemyndigheten har European en skuld på skattekontot på drygt 300 000 kronor, däremot ingen synlig skuld hos kronofogden.

Lennart Lefverström säger att all personal kallats till ett informationsmöte i Stockholm på torsdagen.

I Sveg har European placerat tre stationsanställda och två piloter. Piloterna har nu lämnat orten och de tre stationsanställda väntar på besked vad som ska hända.

European har, i Sveg, även haft tillgång till tre mekaniker som dock är anställda hos Bromma Air Maintenance (BAM).

Flygplatschefen i Sveg, Bengt Johansson, säger att det nu är klart att Next Time Jet AB återupptar trafiken Sveg-Arlanda från och med den 9 januari, den trafik Next Time rätteligen skulle haft redan för ett par månader sedan.

Dalaflyget jobbar med att hitta en trafiklösning även för Mora och den lösningen blir sannolikt ett samarbete med Sveglinjen och motsvarande upplägg European trodde sig kunna klara.

Besked om Moratrafiken är att vänta före årsskiftet, lovar Dala-flygets vd, Lars Ivarsson.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons