Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nej, det handlar inte om porr...

Annons

För er som den här veckan har ägnat dagarna åt att putsa fönsterblecket har Fredrik Ljungbergs utvik möjligen obemärkt passerat förbi.

Han har oljat in bringan.

Tittat djupt in i kameran.

Och visar sig nu i bara kallingarna.

Igen.

Ooops, nej, fel av mig. I did it again. Jag förhastade mig, drevs med i stormen.

Fredrik Ljungberg har i n t e vikt ut sig.

Han har, tillsammans med toppmodellen Natalia Vodianova, plåtats för reklambilder i svartvitt som är riktigt bra: stilrena, sensuella och, som det heter, smakfulla.

Utvik är i praktiken att sälja sin kropp.

Lättklädda reklambilder säljer en produkt.

Det är en v i s s skillnad.

Och jag blir riktigt till mig av bilderna.

Jag vill också dra på mig ett par vita boxerkalsonger och bli stekhet.

Det är meningen med dem.

Reklam ska sälja.

Fredrik Ljungberg är en superstjärna som vet att vårda sina magrutor eftersom de är värda sin vikt guld.

Och Fredrik Ljungberg tjänar pengar på reklamen, nästan sju miljoner kronor.

Han kan le sitt sneda leende hela vägen till banken, där han förresten redan har 140 miljoner på kontot.

Men självklart är det någon som rasar mot honom och bilderna som man kan få till utvik om man inte har något annat för sig en trist januaridag.

En Ingalill Swanström, vänsterpartist från Uppsala, säger i Aftonbladet att Fredrik Ljungberg "gör sport till porr".

Hörde ni avblåsningen?

Jo, hon var offside.

Hon är offside.

Porr förnedrar. Reklam förnedrar inte, även om den ibland kan vara så dålig att den därför blir förnedrande för de inblandade.

Swanström hävdar, med bestämdhet, att reklambilderna med Ljungberg och Vodianova "bidrar till till en upphaussning kring sexualitet och VM".

Och visst, jag tänker på fotboll och Tysklands-VM när jag ser Fredrik Ljungberg, oavsett han bär slitna jeans eller står med sängkammarblick i spotlightljus.

Men sex?

Nej.

Sexig (på bild) och sex (som verb; sex är förresten inte äckligt, till skillnad mot porr, eller hur?) är inte samma sak.

Reklam säljer med sexighet och stjärn-glans.

Vi är kroppsfixerade. Vi älskar att se hur bra man kan se ut. Vi mår kasst av det.

Men vi kan inte stoppa det för problemet ligger, tyvärr och trots allt, djupare än i ytan på en reklambild.

Men Ingalill Swanström har rätt i en sak när hon går loss i moraldrevet kring Ljungberg:

Det är fullkomligt otroligt att protesterna mot bordellerna som kommer att blomstra under Tysklands-VM inte är större.

Just nu byggs nya juckhus, så kallade performance boxes, för fullt i mästerskapsstäder som Köln och Dortmund.

Och det är helt lagligt.

Prostitution, om den sker i avskildhet, är sedan fem år tillbaka tillåten i Tyskland.

Tyskarna är tillbaka på stenåldern. 40 000 prostituerade ska tillgodose VM-kundernas krav.

Fotbolls-VM riskerar att bli ett VM i sexköp.

Vilket land har bäst guldchans?

Sverige har ett bra utgångsläge på grund av närheten till Tyskland, att det är semester-tider, drinkartider och pengarna bränner i plånboken.

Har Ingela Merkel, den nya förbunds- kanslern, Tysklands första kvinnliga, tänkt på det?

Jag tror inte det.

Är hon stolt över det?

Det tror jag inte heller.

Och vad säger idrottsministern Bosse Ringholm?

VM skulle kunna bli en manifestation mot den cyniska människohandeln. VM skulle kunna bli ett stopp för importen av kvinnor. VM skulle kunna bli en milstolpe.

Men självklart är det bara en illusion.

Det är mot sådant vi borde reagera.

Bli förbannde på.

Spotta på.

Bli den första att göra det.

Sluta stirra på Ljungberg-bilderna.

Öppna ögonen i stället.

CARL-JOHAN BERGMAN

Mer läsning

Annons