Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Negativt blev positivt

Annons

Patienterna var missnöjda och sjukgymnasterna pressade.

Men nu ser det helt annorlunda ut!

Nu är väntetiden till sjukgymnasterna vid Faluns primärrehab max fyra veckor. Detta trots att antalet nya remisser har ökat. Stämningen på arbetsplatsen är mycket bättre, och patienterna är mer nöjda.

Förklaringen är projektet En bra mottagning, av Falumodell. Och nyckeln till den stora för- ändringen som gjorts är att ge remissen direkt i handen på patienten.

För att ta ett vanligt exempel:

En person har fått en sådan värk i axeln att hon eller han inte längre kan jobba. Vid ett besök hos distriktsläkaren konstateras att patienten har en senfästesinflammation. Ett uppdrag för en sjukgymnast.

Tidigare skrev läkaren en remiss och skickade den till primärrehab, som skrev ett brev till patienten och talade om att man fått remissen. Men sedan kunde en oprioriterad remiss bli liggande länge, länge.

Nu skriver läkaren en remiss och ger den direkt till patienten. Patienten får nu själv ta kontakt med valfri sjukgymnast, förstås även de privata sjukgymnasterna. Alla distriktsjukgymnaster i Falun har telefontid varje vardag.

- Vi bokar in patienten inom fyra veckor. Hur länge man får vänta beror på hur akut det är. Men vi har lyckats klara målet att ingen ska behöva vänta mer än fyra veckor, trots att vi fått fler remisser nu än tidigare, säger Elisabet Nordström, 1:e sjukgymnast vid Primärrehab.

Det beror till stor del på att återbesöken har minskat.

- Patienten kommer till oss innan problemen förvärras. En del kan vi också hjälpa per telefon. En del kroniker som tidigare haft regelbundna återbesök har valt att inte komma lika tätt, eftersom de vet att de ändå kan få en snabb tid om det behövs.

Sjukgymnasterna har numer också tillgång till varandras tidböcker. Det innebär att man kan boka in tider hos kollegorna om man själv fått full bok.

- Det gör också att vi på ett bättre sätt kan utnyttja personalens spetskompetens. Man kan boka in patienten hos den sjukgymnast som är expert på just det problemet, till nytta förstås för patienten, säger verksamhetschef Lisa Salmi.

I början var oron hos personalen stor. Kommer vi att klara detta? Skulle tiderna räcka till?

Om alla tider skulle vara slut i tidböckerna, ber man patienten återkomma nästa vecka. Då finns nya tider tillgängliga. Ett annat alternativ är att hänvisa till privata vårdgivare eller att ge telefonråd om självhjälp tills det finns en tid.

Projektet drogs i gång för fullt i oktober.

- Eftersom antalet nybesök har ökat har också dokumentationen, skrivarbetet, ökat. Därför håller vi nu på att titta på hur vi ska kunna göra det enklare, säger Lisa Salmi.

- Det här systemet är också sårbart för frånvaro. Men vi har börjat med träffar varje vecka där vi går igenom var och ens arbetssituation. På så vis kan vi snabbt få reda på när vi måste förstärka, säger Salmi.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons